Kehidupan Selepas Kahwin Menjadikan Kita Lebih Dewasa | Perkahwinan adalah satu lumrah kehidupan manusia di mana naluri manusia ni nak berpasangan. Melalui pasangan jugalah akan melahirkan zuriat dan menambahkan bilangan umat nabi Muhammad.

Alhamdulillah. Hari ni sudah genap setahun perkahwinan aku. Sekejap rasa masa berlalu. Setahun bagaikan tidak terasa.

Dalam masa setahun ni jugalah bermacam-macam onak dan duri yang aku telah lalui bersama isteri aku. Suka dan duka diharungi bersama.

Kehidupan Selepas Kahwin Menjadikan Kita Lebih Dewasa

Di sini aku nak ceritakan sedikit serba sedikit kisah aku sebelum dan selepas kahwin. Khas untuk korang yang bakal mendirikan rumah tangga.

Ceritanya bermula, perkenalan aku dengan isteri aku adalah lebih kurang dua tahun sahaja. Masa mula-mula aku kenal dengan isteriku, aku masih lagi tengah belajar. Bila sudah tamat belajar, aku menjadi semakin serius untuk mengajak isteriku berkahwin.

Pada bulan November 2016, aku telah pergi seorang diri berjumpa dengan bakal mertua aku. Pada mulanya mertua aku tidak tahu niat kedatangan aku ke sana walaupun telah dimakluman oleh isteri pada masa tu ada “kawan lelaki” nak datang.

Seingat aku, dari lepas solat jumaat sampai dekat pukul 7 petang aku di sana. Bila ingat balik rasa macam kelakar juga sebab tak pernah berjam-jam di rumah orang.

Sebabnya, aku nak fikir cari jawapan macam mana nak cakap dengan bakal bapa mertua aku ni. Sampailah waktu nak balik, aku tebalkan diri muka aku minta izin nak balik dan pada waktu itulah aku berkias “nak bawa ma ayah jumpa”.

Lepas tu aku terus balik dengan hati yang tenang sebab terlepas juga hajat aku untuk berkata.

Alhamdulillah. Proses pertama telah berjaya apabila pada bulan 3 tahun 2017 aku sudah bertunang.

Betullah orang kata jika niat kita baik semua urusan akan menjadi mudah.

Dalam tempoh pertunagan ini, masa nilah aku lebih struggle mencari duit untuk kahwin. Yela tak ada duit nak kawin macam mana. Takkan nak guna duit ma ayah aku.

Dari sini aku buat bisnes servis buat website. Dari sehari ke sehari aku agak mendapat banyak juga tempahan. Sehiggalah pada bulan 4 tahun 2017 aku sudah boleh beli kereta sendiri.

Kereta baru, kereta axia advance.

Di sini bukan aku nak berlagak. Apalah sangat aku nak berlagak setakat beli kereta Axia tu. Tapi nak beritahu korang jika kita ada niat bersungguh nak kahwin, Allah akan mudahakan segala urusan kita termasuk nak cari duit kahwin.

Sehinggalah hari yang dinanti-nantikan.

Pada 1 haribulan 12 tahun 2017 bersamaan dengan 12 Rabiulawal, pada hari Jumaat, aku telah dijabkabulkan dengan isteriku.

Maka bermula pada hari tersebut bergelarlah aku sebagai seorang suami.

Kehidupan selepas kahwin pada fasa pertama adalah suatu pengalaman yang agak manis sebenarnya walaupun korang rasa pada masa tu agak susah nak cari makan dan sebagainya.

Bila korang senang nanti pengalaman fasa pertama ni akan menjadi satu kenangan yang manis dalam hidup korang dan rasa macam nak undur balik time tu.

Pengajaran dalam kisah aku ini, aku ingin beritahu korang yang mana ingin berkahwin, niatlah bersungguh-sungguh dan berusaha mencari duit nak kahwin. Dari situ nanti korang akan rasa akan ada satu “kuasa” yang akan bantu memudahkan urusan korang.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.