Forex – Teknik Engulfing Adik Beradik

Pengenalan

Teknik engulfing merupakan teknik setup breakout dan cara entry guna teknik engulfing ni ada banyak sangat teknik yang boleh digunakan. Salah satunya adalah saya berikan nama ia sebagai teknik engulfing adik beradik. Kenapa saya namakan ia sebagai teknik adik beradik? Jom saya bongkarkan.

Teknik ini saya berikan nama sebagai Teknik Engulfing Adik Beradik kerana kita perlu guna dua Timeframe iaitu H4 dan juga H1. H4 adalah abang dan H1 adalah adik dan teknik yang saya bakal kongsikan ini sangatlah profitable kerana Timeframe H4 sangat jarang untuk terjadinya fakeout dan ia selalunya respect zone entry.

SOP Marking Zone Dan Entry

Cari Setup Sell

Langkah 1 Buka Timeframe H4 untuk marking zone pada Timeframe yang lebih besar dahulu.

Langkah 2 Untuk cari setup Sell, kita perlu cari semasa uptrend kerana kita nak Sell di atas.

Langkah 3 Cari Engulfing Sell pertama yang terbentuk.

Gold – 06 Mac 2023

Langkah 4 Marking dengan menggunakan box high dan low keseluruhan Engulfing Sell tersebut.

Langkah 5 Buka Timeframe H1 dan tukar kepada line chart.

Langkah 6 Cari last Support terdekat yang terbentuk selepas engulfing dan tandakan dengan menggunakan horizontal line.

Langkah 7 Buka candlestick chart semula dan kita lihat garisan tersebut ia breakout candle stick yang mana. Tandakan candlestick tersebut sebagai pre-zone. Pastikan jika kita cari setup sell, garisan horizontal tersebut mestilah breakout bearish candlestick.

Langkah 8 Tandakan zone tersebut dan tandakan 50% daripada zone yang ditanda.

Langkah 9 Kecilkan zone tersebut sehingga 50% dan entry dalam zone sahaja. Entry 1-2 sahaja. Entry kali ketiga ia berisiko.

Rujukan

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top