Pada awalnya aku fikir nak dapat subscriber YouTube ni sangat susah. Tak ada siapa nak tengok video aku buat sebab tak menarik pun. Itulah fikiran negetif aku pada awalnya sebelum aku bermula buat video di YouTube.

Itulah bila kita fikir negatif semua kerja tak jadi. Tapi, fikiran negatif aku ni dapat juga aku cantas sebab aku dah mula minat nak buat video di YouTube ni. Jadi, bermulalah perjalanan aku buat video di YouTube pada Mei 2019.

Seperti yang aku fikirkan, memang kurang view pun. Cara aku cakap pun macam robot time tu. Haha.

Tapi aku tak putus asa nak upload video di YouTube. Disebabkan aku tak berputus asa nilah aku rasa ada la juga peningkatan cara aku cakap depan kamera. Keyakinan aku pun rasa bertambah. Bunyi macam robot dan bunyi macam baca skrip tu lama-lama dah makin menghilang.

Dapat 10000 Subscriber YouTube Dalam Masa Setahun?

Sebenarnya, jika nak diikutkan, 10000 subscriber YouTube dalam masa setahun ni sangatlah sikit dibanding dengan youtuber-youtuber lain yang jauh meninggalkan aku. Kadang-kadang ada yang baru create channel dua bulan dah cecah puluhan ribu subscriber. Ada juga cecah ratus ribu.

subscriber youtube

Kadang-kadang aku rasa “hina” jugak. Haha.

Tapi, tak pelah.

Itulah dikatakan rezeki masing-masing.

Sebenarnya aku belum lagi jumpa titik perubahan dalam channel aku ni.

Apa yang aku buat hanyalah “hentam keromo” ja.

Aku tak peduli yang tu. Yang penting setiap video yang aku buat, aku akan pastikan akan ada nilai dalam video tu.

Aku rasa korang pun perlu bersikap macam ni. Aku tahu ramai yang berputus asa dalam awal-awal buat video di YouTube.

Ni apa yang aku tengok, hari ni create channel dah sibuk suruh orang subscribe channel. Biarlah upload 10 video dulu kalau nak suruh orang subscribe pun. Tak subscribe nanti merajuk pula.

Masalah-masalah.

Ok la. Apa yang aku nak beritahu di sini, setiap perjalanan kita bermula dari 0. Tapi yang ni tak termasuk orang kenamaan, artis, pemain bola ataupun pelakon. Yang ni aku cerita bagi mereka yang betul-betul tak dikenali.

Jadi, kita jangan berputus asa. Usahakan untuk upload video setiap hari supaya channel kita lebih cepat berkembang.

Kepada korang yang berminat nak belajar cara buat video di YouTube dan jana income sampingan, korang boleh cuba join webforum di Forum YouTube Malaysia.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.