Jangan Bagi Gift Live TikTok Pada Rakyat “Palestine”

Penah tak masa korang scroll tiktok, pastu korang tertengok, ada live tiktok yang kononnya mereka ni adalah rakyat Palestin.

Tak cukup tu, mereka pancing pula background mereka, dengan gantung bendera malaysia dan juga indonesia. Pastu tu, mereka duk ratiblah nama malaysia indonesia ni dengan harapan kita semua ni akan bagi gift masa live mereka.

Rasa-rasa apa yang pelik kat sini sebenarnya?

Ok. Ni just pendapat aku lah.

Korang tahu kan, yang Gaza dah pun disekat, segala kemudahan termasuk bekalan letrik, dan air oleh pihak berkuasa Israel. Senang kata, segala kemudahan yang ada kat sana dah pun lumpuh hampir 100%.

Tapi penah tak korang fikir macam mana saudara kita kat sana, masih lagi boleh buat live TikTok, semata-mata untuk dapatkan sumbangan gift, daripada orang ramai yang tonton live mereka.

Persoalannya, dari mana mereka dapat sumber letrik, untuk caj telefon dan guna data internet? Kalau korang perasan juga, ada beberapa orang daripada mereka ni, yang buat live lebih 4 ke 5 jam sehari.

Jadi, korang tak rasa ke benda ni pelik?

Apa yang aku musykil mungkin ada orang yang cuba, menyamar jadi rakyat Palestine, dan cuba ambil kesempatan atas kesesengsaraan saudara kita kat sana.

Ok, andai kata korang cakap benda ni betul lah, habis tu, korang boleh fikir tak, duit gift yang mereka dapat tu, kat bank mana mereka nak berurusan sebab semua bangunan kat sana dah pun kena bom? Macam mana mereka nak withdraw duit tu, sedangkan sistem perbankkan kat sana dah pun lumpuh. Bukan bank je dah lumpuh, ekonomi, sekolah, hospital semuanya dah lumpuh.

Sebenarnya, raut wajah orang orang arab timur tengah, dia ni lebih kurang je dengan rakyat palestine. So, kalau mana-mana orang arab timur tengah yang buat live pun kita memang tak perasan benda ni, sebab muka mereka ni semua memang lebih kurang sama je.

Jadi, berhati-hatilah. Video ni bukan aku nak menghasut supaya korang jangan bagi gift masa mereka buat live, tapi lebih kepada berjaga-jaga, supaya duit yang kita sumbang tu, tak jatuh pada tangan pihak yang cuba ambil kesempatan.
Kalau nak bagi, bagi betul2 pada rakyat palestine.

Sama-sama kita fikir. Apa pula pendapat korang?

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top