SK Magic Malaysia Review (Penapis Air Terbaik)

Dalam artikel ni saya akan buatkan SK Magic Malaysia Review di mana saya akan buat semua review mengenai produk yang ada di SK Magic. Tapi, review ni hanya untuk penapis air sahaja bukannya penapis udara.

Air adalah asas kehidupan kita. Jika kita minum air yang tidak bersih dan mengandungi unsur-unsur yang tidak baik untuk badan, lama kelamaan badan kita akan dapat pelbagai penyakit. Inilah puncanya.

Setuju atau tak apa yang saya beritahu ni?

Sebagai contoh, bagi yang menggunakan air paip kerajaan sudah berapa lama korang minum air berkalorin?

Air berkalorin ni, jika kita letak sesetengah ikan, ikan pun boleh mati disebabkan kalorin tu.

Memang betul kandungan kalorin yang ada dalam air yang kita minum tu peratusan sikit, tapi sanggupkan kita nak minum air berkalorin selamanya?

Jika korang seorang yang waras pemikiran, korang akan katakan tidak.

Jadi, macam mana kita nak atasi benda ni supaya kita dapat sumber dan bekalan air minum yang mempunyai zat yang diperlukan oleh badan kita supaya badan kita sentiasa cergas dan sihat?

Sekarang ni tidak susah lagi dengan adanya produk penapis air di mana ia boleh menukarkan air berkalorin kepada air mineral.

Hebat bukan?

Dalam artikel ini, saya akan buatkan review pada korang mana satu penapis air yang sesuai dengan pilihan korang untuk korang dapatkan satu.

SK Magic Malaysia Review

sk magic review malaysia

Sebenarnya produk utama Jiksoo ada empat sahaja iaitu Jiksoo Hyper, Jiksoo Rapi, Jiksoo Rich dan Jiksoo Ria.

Namun pihak SK Magic telah mengeluarkan produk tambahan mereka iaitu Wiz C, Wiz S, Wiz R, Mini White dan Mini Red.

Namun korang jangan risau sebab saya akan buat semua review di sini secara lebih detail untuk korang tentukan produk mana yang terbaik untuk korang dapatkan.

#1. Jiksoo Hyper

Jiksoo Hyper menawarkan 7 suhu air untuk anda pilih. Dari air suhu bilik,panas dan sejuk. Jiksoo Hyper juga dilengkapi dengan fungsi Infant water untuk suhu air yang optimum untuk susu bayi.

Pengunaan kuasa adalah sebanyak 55W untuk air sejuk dan 2900W untuk air panas. Ianya tidak bertangkai tapi direct terus dari sumber air.

Beratnya boleh mencapai 12.3kg manakala dimensinya pula dalam unit mm adalah 170 (lebar) x 495 (panjang) x 390 (tinggi)

sk magic review malaysia

#2. Jiksoo Rapi

Jiksoo Rapi menawarkan 6 suhu air untuk anda pilih. Dari air suhu bilik,panas dan sejuk. Jiksoo Hyper juga dilengkapi dengan fungsi Infant water untuk suhu air yang boleh digunakan segera untuk bayi minum.

Jiksoo Rapi adalah jenis tankless bermaksud air terus daripada sumber air tanpa disimpan dalam tangki. Penggunaan kuasanya pula ada 2900W untuk air panas dan 0.6A untuk air sejuk. Cara penyejukkan ianya menggunakan Compressor Heat Exchanger.

Beratnya mencapai 12.1kg manakala dimensinya (mm) pula adalah 170 (lebar) x 495 (panjang) x 390 (tinggi)

sk magic review malaysia

#3. Jiksoo Rich

Jiksoo Rich bukan saja menawarkan 7 suhu air untuk anda pilih tapi juga dilengkapi dengan Ice Maker untuk anda dapatkan ais dengan segera. Ia juga dilengkapi dengan air bersuhu bilik, air sejuk dan tiga jenis suhu air panas dimana salah satunya terus boleh digunakan untuk bayi minum.

Jiksoo rich tidaklah terlalu berat walaupun mempunyai ice maker dengan beratnya iaitu 18.3kg dengan dimensinya (mm) 255 (lebar) x 500 (panjang) x 492 (tinggi)

Penggunan kuasanya pula adalah 2900W untuk air panas, 0.6A untuk air sejuk dan 0.65A untuk ais/ice.

sk magic review malaysia

#4. Jiksoo Ria

Jiksoo Ria menawarkan 3 jenis suhu air iaitu air sejuk (4’c), air biasa (25’c) dan air panas (92’c). Dengan tiga jenis suhu air, korang boleh buat apa saja jenis air dengan kadar segera.

Mempunyai kelebihan 99.9% UV sterilisasi untuk menghapuskan segala jenis bakteria dalam air dan juga menggunakan 3 jenis penapis untuk menapis segala jenis kotoran dalam air untuk menghasilkan air yang bersih.

Ukuran (mm) untuk produk ini adalah 210 (lebar) x 500 (panjang) x 465 (tinggi)

sk magic malaysia review

#5. Wiz C

Wiz C merupakan penapis air yang mempunyai tangki dengan isipadu 4.8L. Isipadu ni sangat besar dan mencukupi jika bekalan air terputus.

Ianya mempunyai tiga jenis suhu iaitu air sejuk, air panas dan air mendidih. Air mendidih untuk Wiz C hanya 95’C sahaja.

Ia sesuai jika diletakkan di pejabat-pejabat dan kawasan kerja.

Berat untuk Wiz C adalah 20kg dengan ukuran (mm) 255 (lebar) x 520 (panjang) x 510 (tinggi)

sk magic malaysia review

#6. Wiz S

Seperti Wiz C, Wiz S juga mempunyai tangki. Tapi tangki untuk Wiz S ni agak unik sikit sebab ia ada tangki untuk air sejuk dan tangki untuk air panas. Tangki untuk air sejuk adalah 4.8L dan air panas adalah 33.5L.

Ianya mempunyai tiga jenis suhu iaitu air sejuk, air panas dan air mendidih. Air mendidih untuk Wiz S hanya 95’C sahaja.

Apa yang menarik, saiz Wiz S agak panjang. Ukuran (mm) untuk Wiz S adalah 255 (lebar) x 520 (panjang) x 1150 (tinggi)

Beratnya pula mencapai sehingga 26kg.

sk magic malaysia review

#7. Wiz R

Untuk Wiz R pula ciri-cirinya hampir sama dengan Wiz S termasuklah dari segi designnya.

Cuma apa yang membezakan Wiz R dengan Wiz S adalah, Wiz R ada empat jenis penapis iaitu Sendiment, Pre – Carbon Block, RO Membrane dan Post – Carbon Block.

Manakala Wiz S hanya menggunakan 3 jenis penapis sahaja iaitu Sendiment, Carbon Block dan Nanotech PAC

sk magic malaysia review

#8. Mini White

Jiksoo Mini merupakan produk penapis air yang paling ringkas sekali kerana ia hanya mempunyai satu sahu air sahaja air iaitu air biasa (Ambient) dengan bersuhu bilik.

Namun, cara dan proses penapisan air ini sama dengan produk yang lain untuk mengekalkan dan menghasilkan air yang sihat, bersih dan selamat untuk diminum.

Ia dilengkapi dengan sistem WIFI di mana anda boleh kawal hanya melalui smartphone sahaja.

Berat untuk Jiksoo mini hanyalah 3kg sahaja dengan ukuran (mm) 92 (lebar) x 400 (panjang) x 330 (tinggi).

Penggunaan tenaga pula hanyalah 12W sahaja.

sk magic malaysia review

#9. Mini Red

Mini Red pula 100% sama dengan Mini White cuma yang berbeza hanyalah warna sahaja.

sk magic malaysia review

Rekemen Produk

Antara penapis air dari SK Magic yang paling saya gemar adalah Jiksoo Rich sebab produk ni mempunyai fungsi Ice Maker. Jadi tak perlu lagi korang bersusah payah untuk simpan ais dalam peti dan perlu refill jika dah habis.

Dengan Jiksoo Rich, korang akan dapat ice kristal yang cantik dan dalam satu masa korang boleh isi penuh ais sebanyak satu jug.

Jika ais dah habis guna pula, korang perlu tunggu dalam masa 20 minit sahaja untuk ia menghasilkan ais yang baru. Ia sungguh cepat dan amat menjimatkan masa.

Jika korang nak tengok dengan lebih detail mengenai Jiksoo Rich ni, boleh la lihat video yang saya buat di bawah ni.

Penerangan Fungsi Penapis

Setiap dalam produk penapis air Jiksoo ada tiga jenis penapis asas iaitu Sendiment Filter, Carbon Block Filter dan juga Nanotech PAC Filter.

sk magic malaysia review

Jadi apa fungsi setiap filter ni?

Jom kita tengok.

#1. Sendiment Filter

Dalam Sendiment Filter ni adalah Polypropylene di mana benda ni akan menapis dan membuang segala partikel besar seperti karat, pasir, debu dan sebagainya.

#2. Carbon Block Filter

Dalam Carbon Block Filter ni pula terdapat dua jenis tapisan iaitu Non-woven Fabric dan juga Composite Carbon Block.

Non-woven Fabric ni fungsinya untuk menapis partikel yang lebih kecil manakala Composite Carbon Block untuk menghilangkan bau air dan merawat air daripada klorin.

#3. Nanotech Pac Filter

Dalam Nanotech PAC filter ni pula terdapat dua jenis penapis iaitu Nano Alumina Fibre dan juga Powder Activated Carbon.

Nano Alumina Fibre ni bertujuan untuk membuang segala jenis bakteria, virus dan juga logam berat manakala Powder Activated Carbon mengubah rasa air yang lebih sedap dan mengekalkan kemineralan air tersebut.

Penutup

Sebenarnya penapis air pada masa kini bukan lagi satu pilihan untuk ada di rumah kita tapi ia dan jadi satu kewajipan untuk ada satu bagi setiap rumah. Setiap hari kita tak tahu apa kandungan dalam air minuman yang kita minum. Kalau di rumah flat, biasanya air karat sering berlaku dan ini sangat berbahaya kepada tubuh badan jika kita minum air yang berkarat.

Jika korang berminat nak dapatkan penapis air daripada SK Magic, boleh la hubungi saya sebab saya adalah agent sah untuk produk SK Magic.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

1 thought on “SK Magic Malaysia Review (Penapis Air Terbaik)”

Leave a Comment

Scroll to Top