Apa Itu Adsense

Hari ni aku terpanggil nak cerita serba sedikitlah mengenai adsense ni. Ramai Ramai sekarang ni rakyat Malaysia dah sedar apa itu adsense dan bagaimana ia boleh dapat pendapatan yang lumayan jika kena dengan caranya.

Aku pun sebenarnya tak pasti bila masa adsense ni mula meletup balik dalam kalangan rakyat Malaysia ni sebab setahu aku pada sekitar tahun 2006 hingga 2010 adsense ni dah pernah hangat dibincangkan dalam forum-forum di Malaysia satu ketika dulu.

Mungkin aku perasan. Adsense ni mula hangat balik sebab pada sekitar 2016 rakyat Malaysia dah mula pandai main dengan YouTube dan nak jana income melalui YouTube ni adalah dengan adsense.

Jadi di sinilah mereka kenal apa itu adsense.

Apa Itu Adsense

apa itu adsense

Ok di sini aku cerita serba sedikit mengenai adsense ni dan bagaimana nak jana income melaluinya ikut fahaman aku sendiri.

Adsense ni adalah sebuah program yang dibangunkan oleh pihak Google sendiri di mana seseorang itu boleh jana adsense dengan hanya meletakkan iklan di dalam blog atau di video YouTube mereka.

#1. Platform Jana Income

Adsense ni sebenarnya dia ada tiga major platform untuk jana income. Yang pertama adalah melalui blog. Jika korang ada blog sendiri, korang boleh letak iklan adsense di blog korang tu. Tapi perlu ingat nak apply adsense melalui blog ni bukan benda yang mudah. Tapisan dia ibarat nak masuk komando. Tapi di sini aku tak mahulah cerita apa kriteria-kriteria yang diperlukan untuk mohon adsense melalui blog ni.

Kedua, kita boleh jana income adsense ni melalui applikasi telefon yang kita bagunkan sendiri. Benda ni kita panggil adMob. Korang pernah main game dan tiba-tiba ada iklan. Itulah admob di mana pembagun applikasi akan dapat duit dari adsense setiap kali iklan muncul pada applikasi mereka.

Cara ketiga pula adalah cara yang paling popular bagi rakyat Malaysia ketika ini iaitu jana adsense melalui YouTube. Apa yang perlu korang buat adalah hanya hasilkan apa-apa saja video yang tidak melanggar copyright orang lain, korang boleh mohon adsense dan monetize pada video YouTube korang. Setiap kali iklan muncul korang akan dapat income melaluinya.

Cara ketiga ini adalah cara yang paling mudah untuk mendapat kelulusan dari pihak adsense berbanding korang mohon melalui blog.

Aku ibaratkan macam nilah.

Kalau korang mohon adsense melalui blog, ibarat korang nak masuk komando. Kalau korang mohon adsense melalui YouTube, ibarat korang nak masuk kerja pasar raya.

Sebab itu kalau korang tengok youtuber-youtuber terkenal seperti Zukie, Alieff Irfan, Syahmi Sazli, Mr Kokom boleh menjana pendapatan yang lumayan dengan menghasilkan video di YouTube.

#2. Kadar

Rate atau kadar yang dapat adalah berbeza mengikut niche dan negara. Kalau korang warganegara US dan buat youtube dalam niche teknologi, cepat korang kaya sebab setiap view iklan yang orang lihat mereka boleh mencecah pendapatan RM5-RM15 untuk satu view.

Manakala di Malaysia, kadar setiap view iklan adalah rendah berbanding dengan negara-negara eropah. Untuk kadar ni nantilah aku ceritakan lebih detail lagi macam mana.

Adsense ni bukan dengan hanya dapat dengan view malah kita juga boleh jana pendapatan dengan seseorang klik pada iklan yang ada di platform kita tu.

Ikut kefahaman dari pembacaan aku sebelum ni, kadar bila orang klik pada iklan kita lebih tinggi berbanding mereka tengok saja iklan tu.

Tapi jangan korang klik iklan sendiri pula sebab pihak adsense boleh kesan dengan alat teknologi mereka yang canggih. Sekali kantoi, korang takkan dapat lagi untuk mohon adsense.

Jadi, bila dah ada akaun adsense tu, jaga betul-betul dan ikut polisi yang telah ditetapkan.

Jadi aku rasa itulah yang aku mampu huraikan mengenai apa itu adsense. Bagi korang yang nak belajar adsense ni boleh follow blog aku ni atau channel youtube aku “Blog Faiz“.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top