Jeram Mengaji Agro Resort – Tempat Best Di Kelantan

Siapa sangka Jeram Mengaji Agro boleh dikatakan sebagai permata yang tersembunyi yang ada di Kelantan. Lokasi menarik ini terletak di Jeram Mengaji Agro Resort, kira-kira enam kilometer dari Selising dan kira-kira 22 kilometer dari Bandar Pasir Puteh.

Sebenarnya Jeram Mengaji ni dah lama dibuka cuma ia tidak sepopular sekarang ni sebab di Jeram Mengaji telah membuka satu tempat yang seolah-olah suasana sama di Kundasang Sabah. Cumanya ia tak sesejuk di Kundasang.

Ok kenapa aku katakan ia sama di Kundasang?

Lihat gambar di bawah.

jeram mengaji agro

Di sini ada perusahaan penternakkan lembu New Zealand yang menjadikan suasana di sini lain dari yang lain. Kalau korang tak pernah tengok lembu New Zealand tu macam mana boleh tengok gambar di bawah.

jeram mengaji agro

Sebenarnya trip aku pada kali ni bukanlah yang dirancang sebab tujuan utama aku pada hari tersebut adalah untuk pergi ke Jeram Pasu. Malangnya bila je aku sampai di sana, Jeram Pasu ditutup sementara sebab sekarang ni sedang dalam penambah baikkan. So, terus aku melencong je sini.

InsyaAllah aku akan repeat lagi datang ke sini untuk buat review dengan lebih detail.

Jadi, pada kali ini aku nak ceritakan sikit apa yang best ada kat sini.

Jika korang datang sini, first sekali yang korang lihat adalah satu pemandangan bukit bukau yang memang awesome. Selain padang rumput yang luas di sini, menjadikan suasana di sini saling tak tumpah seperti di Kundasang, Sabah. Kalau nak lebih bangga lagi seakan-akan berada di New Zealand.

Kalau korang bernasib baik, mereka akan lepas lembu-lembu yang bertompok hitam putih tu di kawasan padang yang luas yang menaikkan lagi suasana di kawasan sini.

Kebetulan masa aku pergi hari tu, kesemua lembu ada dalam kandang. So, aku tak dapat nak menikmati lembu tenusu yang sama macam kat New Zealand tu. Tambahan pula, pada masa aku sampai di sini, matahari sedang memuncak tinggi menyebabkan kawasan sini agak panas dan kurang sesuai untuk bergambar pada masa ni.

Tapi ada orang kata, jika sampai sini pada waktu pagi, suasananya memang cukup menarik. Ditambah dengan kabus pada waktu pagi yang menjadikan kita seolah-olah berada di satu tempat asing.

So, aku cadangkan korang datang sini sampai awal pagi sebelum pukul 9 pagi sebab lepas pukul 9 kebiasaan kabus pagi tu dah mula menghilang.

Selain tu juga, korang berpeluang untuk menaikki kuda.

jeram mengaji agro

Ya, jika korang ingin pengalaman naik kuda, boleh datang sini pada hari Sabtu sebab pada hari Sabtu saja korang berpeluang naik kuda.

Bila aku fikir-fikir balik, tempat ni tak ada tempat yang menarik pun nak dikunjungi. Cuma, kalau korang nak bergambar, sinilah syurga untuk bergambar bagi rakyat Kelantan.

Ramai je pasangan yang baru berkahwin datang sini semata-mata untuk bergambar.

Serius! Tempat ni cukup menarik untuk bergambar.

Lepas korang dah penat pusing, jangan risau di sini ada beberapa gerai yang menyediakan minuman dari produk tenusu. Yang ni best sebab ianya fresh dari ladang. Susu perah sendiri dan proses sendiri untuk dijadikan minumam.

jeram mengaji agro

So nanti, korang bolehlah cuba Susu segar, dadih, aiskrim, susu berperisa dan banyak lagi yang produk dari tenusu.

Ok, untuk bahagian ladang ni aku rasa dah cerita habis.

Sekarang ni kita pergi ke Jeram pula sebab tak sampai 500 meter pun korang akan dapat mandi air yang segar terus dari bukit.

jeram mengaji agro

Air terjun sini sangat sesuai untuk semua golongan sebab airnya tak dalam. So, jangan risau pasal keselamatan anak-anak jika bermain air di sini. Cuma kena berhati-hati jika mandi lepas waktu hujan sebab biasanya kepala air akan menyerang.

Kepada yang nak bermalam di sini, resort juga ada disediakan. So, jika korang datang dari jauh, boleh la cuba bermalam di sini dulu.

Biasanya, pihak luar yang menganjurkan seminar, akan buat di sini sebab di sini ada dewan yang sesuai untuk tujuan seminar atau apa-apa saja event.

Aku rasa itu jelah kot yang boleh aku kongsi mengenai Jeram Mengaji ni. Lagipun aku just buat short trip je. Tak sempat nak explore habis. Next time aku akan kesini lagi untuk explore dengan lebih jauh lagi untuk kongsikan pada korang semua.

Jika korang rasa nak tengok dalam bentuk video, boleh lah tengok di Channel YouTube Blog Faiz.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

1 thought on “Jeram Mengaji Agro Resort – Tempat Best Di Kelantan”

  1. Pingback: Tarikan Pelancongan Viral di Kelantan: Jeram Mengaji Agro Resort Pasir Puteh | listikel.com

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top