Kenapa Kelantan Di Gelar Serambi Mekah?

Kelantan Serambi Mekah? Kenapa Kelantan digelar serambi mekah? Setiap negeri yang ada di Malaysia ni ada nama gelaran yang tersendiri. Contohnya negeri Kedah dipanggil sebagai negeri jelapang padi. Negeri Sabah sebagai negeri bawah bayu, Sarawak sebagai bumi kenyalang dan bermacam-macam lagi gelaran bagi setiap negeri.

Bagi kita rakyat Kelantan dan juga bukan rakyat Kelantan, kita tahu sangat dengan nama panggilan bagi negeri Kelantan ni. Ada yang gelarkan Kelantan sebagai negeri Tok Janggut. Ada pula memanggilnya negeri Cik Siti Wan Kembang, dan ada pula menamakan Kelantan sebagai Serambi Mekah.

Gelaran itu semuanya ada makna dan sebabnya tersendiri.

Kelantan Serambi Mekah

Bagi saya, gelaran Kelantan sebagai Serambi Mekah adalah yang terhebat dari sudut menceritakan rakyat Kelantan secara ringkasnya adalah begitu rapat dengan ahlul Makkah suatu ketika dulu, hingga kini.

Gelaran Tok Janggut pula melambangkan yang di Kelantan adanya pejuang Islam yang mati sebagai syahid menentang penjajah Inggeris demi mempertahankan tanah air.

Dari kalangan wanita atau lebih hebat lagi sekarang kita gelarkan mereka muslimat, juga turut serta menghunus keris berjuang sehingga muncul tokoh dan gelaran Kelantan negeri Cik Siti Wan Kembang.

Di sudut yang lain pula, wujud tokoh-tokoh hebat seperti Tok Kenali dan Tok Guru Pondok yang menjadikan Kelantan terkenal diseluruh negara dan serantau dunia.

Jika itu berterusan, memang layaklah kita gelarkan Kelantan untuk abad ini sebagai Negeri Kecemerlangan Akhirat atau lebih mudah lagi sebagai Kelantan Pusat Tusyen Akhirat.

Inilah hasrat Tuan Guru YAB Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

Selama memerintah Kelantan iaitu lebih 18 tahun, banyak ‘kaizen’ berupa penambahbaikkan kepada pentadbiran dan pemerintahan Kelantan telah di perkenalkan dibawah kepimpinan beliau.

Antaranya, yang paling unik ialah, mengadakan kuliah Jumaat waktu pagi dipasar besar Kota Bharu untuk rakyat Kelantan yang pergi disitu untuk membeli belah dipasar Jumaat disamping mendengar kuliah Tuan Guru.

Program ini amat popular di Kelantan hingga bukan sahaja ianya dapat dimanafaat oleh rakyat Kelantan dalam negeri, bahkan kini dapat di ikuti secara on-line oleh semua rakyat di luar Kelantan secara global melalui internet, TVK.com antara jam 9:30 hingga 10:30 pagi, setiap Jumaat.

Ribuan rakyat Kelantan hadir setiap kali ianya diadakan. Itulah nikmatnya.

Tuan Guru mahukan rakyatnya menjadi ‘Tutor’ kepada rakyat Malaysia lain untuk sama-sama berjaya dan cemerlang di hari akhirat nanti.

Keunikkan Islam Di Negeri Kelantan

kelantan serambi mekah

Rasanya masih ramai yang tidak tahu beberapa perkara yang tidak diamalkan oleh negeri lain.

  1. Wanita islam yang tidak bertudung atau memakai pakaian menjolok mata ketika berada di khalayak ramai akan didenda.
  2. Tiada arak jual secara terbuka. Pergilah mana-mana SevenE atau pasar raya di negeri Kelantan tiada arak yang dijual.
  3. Aktiviti jual pasar malam akan dihentikan selama 30 minit untuk sembahyang maghrib.
  4. Setiap label kedai di Kelantan mesti ada tulisan jawi. Cuba datang ke Kelantan dan korang perhatikan sendiri label di setiap kedai. KFC dan Marrybrown pun ditulis jawi pada signboard mereka.
  5. Tiada disko, karaoke dan juga pawagam. Karaoke dan pawagam bagi saya masih boleh dibicarakan untuk wujudkan di negeri Kelantan selagi mana tidak bercampur lelaki dan perempuan ajnabi.
kelantan serambi mekah

Sebenarnya ada banyak lagi yang saya tidak sempat nak tulis di sini.

Disebabkan ni jugalah negeri Kelantan digelarkan sebagai negeri Serambi Mekah.

Namun di sebalik gelaran tersebut, ada beberapa pihak dari negeri lain yang tidak berpuas hati dan menganjing nama gelaran tersebut diberikan.

Jika ada berita maksiat atau jenayah yang berlaku di negeri Kelantan, nama negeri Kelantan akan disebut-sebut macam diperli.

Maksiat atau jenayah itu adalah dari tindakkan dari individu dan bukannya melibatkan negeri sebab setiap negeri mesti ada berlaku maksiat atau jenayah ni walaupun di tanah kelahiran nabi kita, Nabi Muhammad.

Penutup

Jadi saya berharap kita saling hormat menghormati sesama kita.

Takkan disebabkan tak puas hati gelaran nama negeri kita nak bermusuh pula.

Tak semestinya gelaran serambi mekah negeri Kelantan ni macam di tanah haram.

Tidak.

Ianya cuma gelaran saja.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top