Pengalaman Pertama Naik Houseboat Tasik Kenyir Memancing Toman

Tidak dinafikan, pengalaman naik houseboat Tasik Kenyir buat pertama kalinya adalah satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Walaupun trip yang aku pergi ni kurang menarik bagi aku disebabkan trip ni hanya fokus pada memancing saja, tapi ia tetap menjadi satu pengalaman yang hebat dan sangat berharga.

Dalam artikel ni, aku akan kongsikan sikit pada korang pengalaman menaiki houseboat untuk pertama kalinya supaya jika korang berhajat nak cuba houseboat di Tasik Kenyir ni, sekurang-kurangnya korang tahu apa persediaan yang nak buat.

Sejarah Ringkas Tasik Kenyir

Daripada pembacaan yang aku buat sebelum ni, sebenarnya sebelum Kenyir menjadi sebuah tasik, kat situ ada beberapa perkampungan yang telah orang menetap di situ sebelum ni.

Namun, bermula pada tahun 1978, empangan mula dibina di Tasik Kenyir dan telah siap pada tahun 1985. Sejak dari itulah perkampungan yang pernah ada telah tenggelam di dalam Tasik Kenyir.

Daratan-daratan atau pulau yang kita lihat di kawasan sekitar tasik Kenyir ni sebenarnya puncak bukit suatu ketika dulu.

Menakjubkan bukan?

Untuk info selanjutnya pasal Tasik Kenyir ni, aku akan buka satu topik lain dalam blog ini.

Pengalaman Pertama Naik Houseboat Tasik Kenyir

Baiklah.

Trip ni sebenarnya adalah trip anjuran kelab di tempat aku bekerja. Tapi apa yang bestnya, event ni dikira sebagai kursus jati diri walaupun 100% untuk pergi enjoy. Jadi, cuti tak ditolak dan dianggap sedang bekerja.

Yang ni aku suka. Hahahaha…

Kami bertolak dari Machang Kelantan tepat pada pukul 6 petang dan sampai di sana hanya beberapa minit saja lagi sebelum pukul 9.

Perjalanan kami lebih kurang 3 jam untuk sampai di Jeti lawit, Kenyir.

Aku sebenarnya pun baru tahu kat Tasik Kenyir ni ada banyak jeti rupanya. Aku ingatkan satu jeti saja.

So, kalau korang nak datang sini, plan siap-siap kat jeti mana korang patut parking sebab kalau jenis yang tak biasa boleh jadi sesat jalan pula.

Sampai je di sini, cuaca sejuk terus menyerang aku terus ke tulang.

Sejuk weh tempat ni rupanya. Tapi kurang sikit dari sejuk Cameron Highland.

houseboat tasik kenyir

Korang nak tahu kenapa sejuk?

Sebab tempat yang aku parking kereta sekarang ni adalah puncak bukit.

Maklumlah.

Daratan-daratan yang kita lihat di sekitar Tasik Kenyir ni sebenarnya adalah puncak bukit. Kan Kenyir ni adalah tasik yang “mentengelamkan” kampung.

Tak cakap banyak, terus kami bawa barang-barang ke atas Houseboat yang telah kami sewa.

Sedikit info untuk houseboat. Houseboat yang kami sewa ni namanya adalah Sebarau Houseboat dengan harga RM1700 untuk 3 hari 2 malam.

Baik. Berbalik pada cerita tadi.

Pada malam tu, antara aktiviti yang kami buat adalah terus memancing. Kalau sesiapa yang tak reti nak memancing pula, boleh jadi penonton sebab tengok orang memancing pun dah seronok.

houseboat tasik kenyir

Aku berani jamin kepada kaki hantu memancing, korang mesti tak tidur sampai ke pagi sebab syok sangat memancing di sini.

Pada keesokkan harinya, kami sarapan pagi dan tepat pada pukul 9 pagi, kami mula bergerak ke lokasi yang kami nak tuju.

Seperti yang aku beritahu awal-awal tadi, trip perjalanan ni bukan fokus jalan-jalan tapi lebih kepada memancing.

So, boat yang aku naik ni akan pergi dan berhenti di satu kawasan yang agak pedalaman sikit. Sebab kat sana kena naik speedboat pula untuk masuk ke kawasan lubuk toman.

Dalam perjalanan tu, suasana sangat memukau sesiapa yang melihatnya dengan air tasik yang tenang menghijau. Selain tu juga, aku jumpa pelbagai spesis burung yang agak susah nak tengok di tempat lain. Antaranya adalah burung kenyalang dan helang putih.

Kira-kira perjalanan dua jam, sampai juga tempat yang aku ceritakan tadi.

Maaf nama tempat tu aku tak tahu sebab memang tak ada nama tempat tu. Tak seperti Air Terjun Lasir, Santuari Kelah dan sebagainya ada nama tersendiri.

Jadi bermalamlah aku kat sana satu malam.

Sepanjang kat situ aku buat apa je?

Aku main ambil gambar dengan video je.

Orang lain sibuk mengail dan mandi.

Ok la tu setiap orang ada peranan masing-masing.

Itu yang aku beritahu korang tadi.

Tak banyak benda yang boleh aku ceritakan sebab aku hanya stuck di kawasan ni saja.

Tapi tak pe la. Next time aku mungkin akan pergi sendiri pula untuk pergi ke tempat-tempat yang menarik lagi yang ada di Tasik Kenyir ni.

Kelengkapan Di Atas Houseboat Tasik Kenyir

Di sini aku nak kongsi sikit apa yang ada atas houseboat yang telah kami sewa ni.

Untuk pengetahuan korang, di atas houseboat ni hampir semua barang asas yang ada dirumah, ada dalam houseboat ni.

Contohnya bilik air, bilik mandi, mesin basuh, dapur, bilik tidur yang selesa dan sebagainya.

Selain tu juga antara aktiviti ringan yang korang boleh buat atas houseboat ni adalah karoke, main darts, chess, karom dan beberapa lagi permainan ringan.

Kebanyakkan di depan houseboat yang ada di Tasik Kenyir ni, mesti ada satu ruangan legar yang luas. Kat situ korang boleh buat aktiviti untuk keluarga seperti berkumpul beramai-ramai, BBQ dan sebagainya.

Memang menarik sangat jika dapat pergi bersama dengan keluarga.

Tips Yang Nak Memancing di Tasik Kenyir

Tips ni bukanlah aku memandai-mandai tapi aku tanya dari orang yang dah berpengalaman di sini memancing ikan.

1. Gunakan umpan kepala ayam yang sudah direbus. Kawasan ni banyak ikan lampam yang besar-besar dan ikan lampam suka makan kepala ayam yang direbus. Jangan bawa belalang ke, cacing ke atau apa-apa umpan. Semua tu sia-sia saja. Nanti korang frust.
  2. Jangan guna satu mata kail saja, tapi cuba sangkutkan beberapa mata kail. Tiga pun ok dah. Mesti mengena punya. Kalau harapkan satu mata kail saja, jangan harap boleh kena.
  3. Boleh guna umpan hidup untuk mengail toman.
  4. Nak mengail toman sebaiknya pergi ke lubuk toman. Bincang dengan krew houseboat dulu boleh tak bawa korang pergi ke lubuk toman dengan speedboat. Houseboat tidak pergi ke kawasan yang agak pedalaman sebab banyak pokok yang mati masih ada dalam air. Takut tersangkut.
  5. Dekat lubuk toman banyak yang boleh toman dengan cara casting.
  6. Bawak juga dedak ikan untuk menarik perhatian ikan ke kawasan boat sebelum mengail.
  7. Toman mula mengganas ketika hujan. Kalau hujan confirm korang boleh dapat banyak ekor. Orang kata ikan mula galak dan keluar dari lubuk ketika hujan.

Jika korang nak tengok macam mana pengalaman aku naik houseboat di Tasik Kenyir ni secara real, boleh la tengok video di bawah ni. Kalau sudi, lepas tengok belanja la subscribe. 🙂

Tips Sebelum Ke Tasik Kenyir

Ini tips tambahan daripada pengalaman saya sendiri supaya trip korang ke Tasik Kenyir jadi satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

1. Jika nak jadikan ia satu pengalaman, bawa kamera dan yang ada drone, boleh bawa drone. Jangan lupa juga bawa pengecaj drone sebab di sini ada elektrik untuk caj semula.
  2. Pastikan tahu jeti mana yang nak berhenti sebab di sini ada banyak jeti untuk berhenti.
  3. Bawa baju persalinan mandi terutama bagi perempuan yang nak mandi. Laki ok je dengan baju mana-mana pun. 🙂
  4. Bawa jajan dan makanan ringan. Sambil menikmati keindahan alam boleh menguyah sekali.
  5. Kepada yang bawa drone, korang kena hati-hati di sini sebab ada helang putih. Silap haribulan helang akan sambar drone korang tu.
  6. Jika ada binokular boleh bawa binokular sebab di sini ada banyak burung yang jarang boleh tengok di tempat biasa.

Info Sebarau Houseboat

Jika sesiapa nak tembah boat ni, boleh hubungi melalui telefon di bawah atau boleh pergi ke laman Instagram Sebarau Houseboat.

CALL/WHATSAPP: +6018-6684784 (SHAFIQ)

Penutup

Itu saja yang boleh saya kongsikan tentang pengalaman pertama naik houseboat Tasik Kenyir ni.

Tak banyak boleh kongsi pada korang sebab saya hanya pergi satu tempat saja walaupun 3 hari 2 malam.

Jika ada rezeki di lain waktu, saya akan buat trip sendiri ke Tasik Kenyir dan akan pergi ke beberapa tempat yang menarik di Tasik Kenyir.

Barulah syok nak cerita pengalaman pada korang.

Sebelum terlupa, di sini juga ada kedai bebas cukai. Lepas dah habis atau nak pulang dari Tasik Kenyir, boleh la singgah di sini sebentar untuk membeli belah.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.