10 Cara Atasi Stress dan Elakkan Buat Perkara Yang Merugikan

Macam mana cara atasi stress? Saya tahu mungkin korang jumpa artikel ni sebab korang sedang stress dan cuba nak mengatasinya. Tapi saya tak tahu sejauh mana tahap stress korang tu.

Cuba nak buat sesuatu diluar batasan ketika dalam keadaan stress?

Tunggu dulu.

Dalam artikel ni saya akan ceritakan pada korang macam mana cara atasi stress dan mengelakkan dari korang buat perkara yang sia-sia ataupun perkara yang akan merugikan seumur hidup.

Pendek kata bunuh diri.

Jangan pernah sia-siakan hidup kita di dunia ni.

Menyesal tak habis nanti.

Saya harap lepas korang baca apa yang saya tulis di sini, fikiran korang akan lebih terbuka, berfikir lebih jauh, lebih matang serta dapat mengurangkan masalah yang korang ada sekarang ni.

Kita perlu tahu setiap orang di atas muka bumi ni mesti ada ujian masing-masing walaupun dia anak raja sekalipun. Saya sendiri pun setiap hari stress disebabkan kerja dan orang sekeliling. Sedangkan ahli k-pop yang dapat income jutaan sebulan pun bunuh diri.

Sebab apa?

Sebab mereka tidak tahu cara nak kawal diri bila ada masalah dan stress.

Itu masalahnya.

Jalan terbaik bagi mereka adalah bunuh diri sedangkan dosa bunuh diri ni amat berat dalam islam.

Sebenarnya, dosa bunuh diri bukan digunakan dalam islam saja tapi untuk seluruh agama yang ada sekarang ni sebab bila seseorang dah mati semua Allah akan hukum mengikut agama Allah iaitu Islam.

Di sana tiada lagi perbezaan Yahudi, Nasrani, Islam, Buddha dan sebagainya. Semuanya dihukum sama rata.

Dalam dunia ni, kita tak terlepas sedikit pun dari ujian Allah.

Cuma yang membezakan adalah sikit, banyak, ringan ataupun berat ujian yang diterima oleh seseorang.

Saya pernah baca dalam satu petikan dari Al-quran.

Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 286:

Artinya: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.

Maksudnya di sini, Allah tahu tahap limit yang kita ada.

Tapi kenapa kita tidak percaya pada diri sendiri?

Jadi tugas kita bila ada masalah adalah cuba buat sesuatu untuk mengatasi stress ataupun masalah tersebut. Bukan dengan cara yang singkat iaitu bunuh diri.

Jangan korang ingat dengan membunuh diri semua masalah akan selesai.

Tidak.

Di akhirat sana lagi seksa korang.

Mungkin korang rasa akan lepas tekanan di dunia, tapi perbuatan bunuh diri akan buatkan korang lebih terseksa di sana.

Kita kena ingat adanya kehidupan selepas kita mati di atas dunia ni.

Ya.

Saya tahu bila kita dalam keadaan tekanan yang melampau kadang-kadang kita tak boleh nak berfikir dengan waras.

Macam-macam boleh jadi.

Saya pun pernah mengalami stress yang teramat dan fikiran jadi tidak menentu. Kepala rasa berat. Dada rasa ketat bila stress melampau. Tapi jauh sekali saya ada nak rasa bunuh diri.

Nauzubillahiminzalik…

Apa Itu Stress?

Stress adalah satu desakan atau tekanan yang dihadapi oleh individu berikutan masalah ataupun sesuatu perkara yang berlaku pada mereka.

Stress…

  • Boleh berlaku dari segi emosi dan juga fizikal.
  • Perkara yang sering berlaku kepada manusia yang normal.
  • Merupakan cabaran emosi yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia.
  • Berlaku akibat perubahan luaran atau dalaman yang melebihi kemampuan individu.

Boleh ke kita nak atasi stress?

Boleh.

Tanda-Tanda Stress

Berikut adalah tanda-tanda jika seseorang tu dilanda stress.

  1. Sakit kepala terutama di bahagian tengkuk
  2. Kerap tidur
  3. Kurang bercakap
  4. Tidak boleh tidur nyenyak
  5. Mulut kering
  6. Dada rasa ketat
  7. Jika perokok, mereka akan merokok lebih dari biasa

10 Cara Atasi Stress

cara atasi stress

Di bawah ni saya listkan beberapa cara yang boleh korang buat untuk mengurangkan masalah.

#1. Solat 5 Waktu

Dalam islam, apa jua masalah yang kita hadapi adalah kita perlu cari Allah dulu. Mengadu pada Allah apa masalah kita dengan cara selepas setiap kali solat lima waktu, angkat tangan dan berdoa pada Allah. Mengadu pada Allah.

Sebab tu solat lima waktu ni kita jangan tinggal pun sehingga kita mati.

Jangan solat lima waktu cukup time ada masalah je.

Bila masalah dah tak ada korang kembali dengan perangai keji dengan meninggalkan solat.

Masa terbaik bagi saya untuk mengadu pada Allah adalah ketika sujud tu. Masa sujud, cuba mengadu pada Allah apa masalah kita.

Korang akan rasa dekat sangat dengan Allah time tu.

Yakinlah bahawa Allah akan mendengar doa kita sebab Allah itu Maha Mendengar.

#2. Bangun Solat Tengah Malam

Selain solat lima waktu dengan cukup, cubalah korang bangun dan solat tengah malam.

Ini antara rahsia terbesar untuk dapatkan ketenangan yang korang perlu tahu.

Setkan masa antara pukul 3 pagi – 5 pagi dan cuba tiga jenis solat sunat iaitu;

  1. Solat sunat taubat.
  2. Solat sunah hajat.
  3. Solat sunat tahajjud.

Masa sujud, mengadu apa masalah korang pada Allah sambil menangis.

Menangis untuk buang segala masalah yang ada pada diri korang.

Cubalah.

Korang akan rasa satu ketenangan yang tak dapat digambarkan.

Selain tu juga, solat sunat ketiga-tiga ni korang akan dapat ganjaran pahala yang besar dan dapat rezeki yang tidak disangka-sangka.

#3. Jumpa Kaunseling

Berjumpa dengan kaunseling adalah salah satu cara terbaik untuk korang berbicang mengenai masalah yang korang hadapi.

Biasanya kaunseling ni mereka ada skill macam mana nak selesaikan masalah korang dengan efektif. Paling tidak pun mereka akan jadi pendengar yang baik setiap masalah yang korang hadapi.

Secara tidak langsung benda ni buatkan kita rasa lepas beban dan boleh mengurangkan stress.

#4. Luahkan Masalah Pada Tersayang dan Orang Dipercayai

Setiap masalah yang kita ada, kita jangan sesekali pendam seorang diri. Apa jua masalah kena ceritakan pada orang yang kita rasa boleh dipercayai atau orang terdekat.

Kalau hal peribadi boleh la cerita pada orang terdekat.

Tapi jika ada masalah lain yang bukan bersifat peribadi, cuba ketengahkan masalah korang pada orang ramai.

Mana la tahu antara ramai-ramai tu ada yang sudi dan nak bantu korang.

Walaupun tak ada orang bantu sekurang-kurangnya kita dah luahkan masalah tersebut supaya semua orang tahu. Secara tak langsung ia boleh mengurangkan tekanan yang ada dalam diri kita.

#5. Sentiasa Berfikiran Positif

Kadang-kadang kita stress sebab kita sentiasa berfikiran negatif. Kita rasa ada orang bencikan dan pinggirkan kita tanpa sebab.

Benda kecil pun kita jadikan benda tu macam benda besar.

Sebagai contoh jika rakan sepejabat tidak ajak kita pergi makan bersama sedangkan rakan sepejabat yang lain mereka ajak kita dah berkecil hati dan sekaligus rasa tekanan.

Betul ke berfikir cara macam ni?

Kita fikirlah secara matang dan dewasa.

Abaikanlah benda-benda kecil macam ni sebab mungkin banyak lagi perkara yang lebih penting yang perlu kita fikirkan.

Selagi mereka tidak aniaya kita, tak perlulah untuk berkecil hati dan rasa tertekan.

Fikiran hendaklah sentiasa positif untuk kebaikkan diri kita sendiri.

#6. Dengar Alunan Zikir

Sebagai seorang islam, cuba dengar alunan zikir yang ada di YouTube.

Korang boleh taip “Zikir Hilangkan Stress”.

Zikir adalah salah satu cara kita dekatkan diri pada Allah iaitu pencipta kita.

Kalau sesiapa pernah buat, zikir boleh rasa sesuatu meresap dalam jiwa kita

#7. Baca Majalah Lawak

Bunyi macam tidak logik kan?

Cubalah buat ketika korang stress. Ambil buku ataupun majalah lawak untuk korang baca secara santai.

Baca kisah-kisah lawak secara tidak langsung kita akan tersenyum dan tergelak di mana senyum dengan gelak ni pun salah satu ubat untuk hilangkan stress yang dihadapi seseorang.

Tapi kita perlu ingat pesanan orang tua kata. Kalau banyak sangat gelak, nanti akan banyak kesedihan.

#8. Jangan Bersendirian

Bersendirian ketika stress adalah perkara yang amat bahaya sebenarnya sebab bila keadaan stress, macam-macam benda kita boleh buat tanpa kita sedari.

Ibarat ada sesuatu yang mengawal dalam diri kita jika kita bersendirian.

Memang betul ada kalanya jika kita ada masalah, kita nak ada masa sendirian.

Cuba nak jauhkan dari orang buat seketika.

Boleh.

Tapi jangan terlalu lama jauhkan diri dari orang.

Berhari-hari, berminggu-minggu malah ada berbulan-bulan tidak mahu jumpa orang disebabkan stress yang dihadapi.

Benda ni sangat bahaya dan beri kesan yang sangat hebat.

Silap hari bulan berlaku perkara yang tidak diingini.

Jadi, jika kita dalam keadaan stress cubalah cari sedikit jalan untuk bercakap dengan seseorang.

#9. Terapi Minda

Banyak benda terapi minda yang boleh kita buat.

Antaranya adalah;

  1. Dengar alunan zikir
  2. Dengar soft music
  3. Dengar bunyi alam seperti kicauan burung, air terjun, ombak dan lain-lain lagi.
  4. Tengok ikan dalam kolam
  5. Bermain dengan haiwan peliharaan

Terapi minda ni penting untuk kita melupakan masalah seketika dan pada masa yang sama ia boleh menstabilkan kembali fikiran kita yang sedang kusut.

Mana tahu masa terapi minda kita dapat idea macam mana nak atasi masalah yang kita hadapi.

#10. Hubungi Talian Hayat

Sebenarnya di Malaysia ni dah ada syarikat swasta yang menubuhkan persatuan untuk membantu golongan stress sehingga nak bunuh diri. Persatuan tersebut dinamakan sebagai Sneham Malaysia Welfare Association

Bagi mereka yang mengalami kemurungan atau mungkin juga terfikir untuk membunuh diri, Sneham Malaysia Welfare Association melancarkan satu talian bebas tol 1800 22 5757 untuk memberi kaunseling dan sokongan emosi.

Kesan Stress

Kesan stress sebenarnya sangat teruk boleh berlaku pada seseorang.

Antaranya adalah

  1. Mudah terkena serangan jantung
  2. Kegagalan jantung
  3. Angin ahmar
  4. Tekanan darah tinggi
  5. Mental/PSY

Semasa kita dalam keadaan stress, sel darah merah kita menjadi tidak normal. Sebab tu stress ni menyentuh banyak penyakit berkaitan dengan darah seperti yang dinyatakan di atas kecuali sakit mental.

Stress akan mengakibatkan gangguan emosi, masalah tingkah laku dan juga perubahan personaliti terhadap seseorang.

Keadaan ini menambahkan lagi risiko penyakit mental dan fizikal.

Lihat.

Kesan stress boleh menyebabkan kita banyak menghidapi penyakit sampingan yang lain.

Cadangan

Bab stress ni terlalu luas untuk dibincangkan sebab dari sekecil-kecil masalah sehinggalah masalah yang besar semuanya boleh buat orang jadi stress.

Kadang-kadang semua benda boleh jadi stress.

Jadi di sini saya beritahu secara umum saja.

#1. Stress Bekerja

Jika korang stress disebabkan kerja atau suasana di tempat kerja, cuba ambil dulu cuti beberapa hari untuk rehatkan diri. Kalau masih tidak berkesan, cuba beranikan diri resign kerja tersebut dan cuba cari kerja lain.

Biasanya jika kita sentiasa stress dengan kerja bermakna kerja tersebut tidak sesuai dengan diri kita.

Untuk masalah rakan sekerja di tempat kerja, cuba tangani dengan bijak dan tapis yang mana tidak perlu difikirkan sangat.

Selagi mereka tidak menjejaskan kehidupan kita seharian, abaikan saja mereka. Yang penting buat kerja kita sampai siap.

Dengan izin Allah kita akan senang hati walaupun masih ada orang bercakap pasal kita di belakang.

#2. Kesempitan Duit

Tidak dinafikan ramai yang stress disebabkan tidak cukup wang. Macam mana pun, pasti ada jalan untuk diselesaikan.

Kadang-kadang saya tertanya-tanya kenapa boleh tidak cukup duit.

Di sini saya tengok ada dua sebab.

Sebab pertama tidak bekerja dan sebab kedua belanja lebih dari kemampuan.

Sebenarnya tiada istilah tidak cukup duit.

Jika korang benar-benar tidak cukup wang dengan gaji yang ada sekarang ni, cuba fikir mana yang lebih penting dulu.

Secara asas kita perlukan tempat tinggal dan cukup makan dalam sebulan pun dah kira ok.

Jika korang nak cari duit lebih, cuba buat beberapa kerja.

Saya yakin jika korang kerja sendiri boleh bekerja lebih dari satu kerja.

#3. Buntu Pilihan Mana

Kadang-kadang kita buntu nak buat pilihan pun boleh stress juga.

Sampai sakit dada dan sesak nafas dibuatnya.

Dalam islam dah ada ajar macam mana cara jika nak buat sesuatu pilihan tersebut tepat dengan pilihan kita.

Ambil wuduk dan solat sunat Istikharah dua rakaat.

Buat setiap hari sampai korang rasa cenderung nak pilih yang mana dan itulah pilihan terbaik korang yang Allah dah gerakkan hati.

#4. Masalah Rumah Tangga

Masalah rumah tangga pasti akan dihadapi oleh setiap mereka yang dah berkahwin.

Cuma yang kekal sampai sekarang adalah mereka yang tahu dan bijak dan tangani masalah tersebut.

Dalam rumah tangga ni komunikasi yang baik dan sikap bertolak ansur adalah tips penting untuk kita kekal bahagia bersama pasangan.

Jika ada masalah, cari punca masalah tersebut dan selesaikan.

Sekali sekala sebagai suami, bawalah isteri berjalan-jalan walaupun sibuk macam mana pun kita bekerja.

Sebagai isteri pula, buat tanggungjawab korang di rumah.

Kalau suami penat balik bekerja, sediakan dia air minum.

Itulah yang terbaik.

Penutup

Kesimpulan yang saya boleh buat di sini adalah setiap masalah yang kita hadapi pasti ada cara untuk diselesaikan asalkan kita jaga hubungan kita dengan Allah dan juga manusia.

Setiap orang pasti akan diuji. Raja pun boleh stress walaupun darjat tertinggi dalam sesebuah negara.

Masalah dan stress kita tak boleh nak lari tapi kita ada jalan dan cara untuk diselesaikan.

Jadi itu saja yang boleh saya beritahu di sini cara atasi stress supaya hidup kita lebih ceria dan sihat.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top