Cara Bunuh Diri Yang Sangat Menyeksakan Dan Keji

Bila saya lihat data di Google Search Malaysia, carian untuk Cara Bunuh Diri sangat menakutkan. Kenapa benda ni terjadi? Apa puncanya? Macam mana nak selesaikan masalah ni? Benda ni kita kena ketegahkan dan fikir.

Amaran! Artikel ni tidak mengajar untuk korang bunuh diri tapi hanya info dan pengajaran sahaja supaya korang tidak terjebak dengan perkara keji ini.

cara bunuh diri

Gambar di atas merupakan statistik carian di Google Malaysia.

Korang rasa normal tak bila tengok statistik ni di Malaysia macam ni?

Sangat sedih bila perkara ni jadi di Malaysia.

Dalam masa sebulan purata orang cari “cara bunuh diri” di Malaysia adalah sebanyak 1600 carian.

Maksudnya di sini setiap bulan sebanyak 1600 orang mencuba dan ada niat nak bunuh diri.

Katakan ambil saja 1% daripada angka tersebut bermaksud sebanyak 16 orang yang telah bunuh diri di Malaysia setiap bulan.

Harap pemerintah Malaysia nampak akan benda ni dan jangan buat sesuatu perkara yang membuatkan rakyat jadi tertekan.

Inilah hasilnya.

Punca Bunuh Diri

Punca nak bunuh diri ada dalam diri seseorang tidak lain dan tidak bukan adalah kerana tekanan yang mereka hadapi ditambah pula dengan iman yang tidak cukup kuat di dada.

Bila dalam keadaan tekanan yang melampau, perasaan dalam diri tidak dapat dikawal secara normal dan apa yang mereka nampak untuk selesaikan masalah tersebut adalah dengan cara membunuh diri.

Bagi mereka bila bunuh semua masalah akan selesai.

Tapi perlu ke setiap kali tekanan kita perlu ada rasa nak bunuh diri?

Jadi di sinilah kita perlu pandai kawal diri kita dengan beberapa cara dan kaedah.

Dalam topik sebelum ni saya dah bincangkan 10 cara atasi stress. Dalam topik tersebut saya bincangkan macam mana nak atasi stress dan juga cara nak menangani stress secara efektif.

Satu perkara korang kena fikir jika bunuh diri.

Korang mungkin akan lepas seksaan tekanan di atas dunia, tapi di akhirat sana seksaan orang bunuh diri lagi teruk apa yang korang rasa sekarang ni.

Jadi, saya mohon pada korang yang mungkin sedang stress sekarang ni untuk berfikir dengan lebih panjang sebelum buat sesuatu yang akan merugikan hidup korang samaada di dunia dan juga di akhirat.

Sila baca topik yang telah saya bincangkan sebelum ni macam mana cara nak mengatasinya.

Tanda-Tanda Orang Nak Bunuh Diri

Sebagai masyarakat yang perihatin, kita perlu tahu macam mana sifat orang yang nak bunuh diri. Dengan kita tahu tanda-tanda orang nak bunuh diri ni macam mana, mungkin secara tidak sedar kita akan selamatkan mereka.

Berikut adalah tanda-tanda orang nak bunuh diri.

  1. Selalu update di status berkaitan dengan mati. Sebagai contoh “hidup tak berguna”
  2. Kemurungan yang berpanjangan.
  3. Berubah sikap secara mendadak samaada suka marah atau tidak bergaul.
  4. Menulis surat menyatakan luahan hatinya.
  5. Suka melukakan dirinya.

Namun tanda-tanda ini perlu disertai dengan tindak-tanduknya samaada kearah bunuh diri ataupun tidak.

Cara Bunuh Diri Yang Keji

cara bunuh diri

Di bawah ni saya tunjukkan contoh cara bunuh diri yang sangat menyeksakan supaya sesiapa yang ada niat nak bunuh diri disebabkan tekanan, kembalilah ke pangkal jalan yang benar.

Banyak lagi cara lain…

#1. Lemaskan Diri

cara bunuh diri

Cara ni ramai yang buat tapi tahu ke korang seksannya mati kerana sengaja lemaskan diri dalam air melainkan seseorang tu tidak sengaja.

Dalam otak yang boleh berfikir nak bunuh diri pada masa tu, mereka akan cuba nak selamatkan diri jika tersedut air tapi dah terlambat jika tak pandai berenang.

#2. Pendarahan

cara bunuh diri

Jenis ni biasanya orang yang expert cari salur darah besar dan cuba hiris dengan pisau. Bila terkena pembuluh darah, darah akan keluar tanpa henti menyebabkan orang yang bunuh diri dengan cara ni akan meninggal perlahan-lahan kerana kehabisan darah dalam badan.

#3. Lompat Tempat Tinggi

cara bunuh diri

Cara paling mudah bunuh diri yang digunakan oleh mereka yang tidak berfikir panjang.

Dengan naik bangunan tinggi kemudian terjun kebawah dengan harapan segera mati.

Sebenarnya banyak dah kes kejadian di mana terjun dari tempat tinggi pun umurnya masih panjang dan dia masih hidup.

Tapi, hidupnya terseksa apabila terlantar atas katil sepanjang hayat.

Jadi di mana nikmat hidup jika dah jadi macam tu disebabkan ceteknya akal pada masa tu.

#4. Minum Racun

cara bunuh diri

Saya tak boleh nak fikir mereka yang cuba bunuh diri dengan cara minum racun.

Saya fikir inilah cara paling seksa yang teramat sebab sakit dan siksanya sebelum mati tu mengambil masa yang agak panjang sebelum seseorang tu benar-benar tidak bernafas lagi.

Saya pernah lihat orang mati yang minum racun.

Mereka akan nyawa-nyawa ikan dalam tempoh yang agak lama. Mata terbeliak ke atas.

Korang boleh bayang tak sebelum mati seksannya minum racun tu macam mana?

Seseorang tu terpaksa lalui detik-detik seksa yang sangat perit sebelum meninggal.

#5. Kejutan Elektrik

cara bunuh diri

Jarang sangat dengar cara ni diguna pakai untuk bunuh diri di Malaysia.

Tapi di luar negara kebanyakkan mereka akan guna cara ni sebab kematiannya boleh dijangka dalam masa beberapa saat saja.

Biasanya mereka akan pergi ke pencawang yang mempunyai voltan yang tinggi untuk membunuh diri.

#6. Hidu Gas Beracun

cara bunuh diri

Banyak juga kes di Malaysia di mana mereka gunakan gas beracun untuk bunuh diri.

Cara paling mudah mereka gunakan ekzos kereta dengan sambungkan host air ke dalam ekzos terus ke mulut mereka.

Mereka akan mati dengan menghidu gas Karbon Monoksida.

#7. Senjata Api (Pistol)

cara bunuh diri

Kes di luar negara banyak yang gunakan pistol untuk membunuh diri samaada mereka acukan pistol pada dahi/dahi atau bawah dagu.

Cara ni paling ngeri sebab boleh menghancurkan kepala sesiapa yang membuatnya.

#8. Gantung Diri

cara bunuh diri

Ni adalah cara bunuh diri paling popular di dunia. Boleh dikatakan setiap negara ada masalah ni.

Mereka akan ikat dengan kain pada tempat yang tinggi dan menjerut leher mereka sendiri.

Dengan cara ni, leher mereka akan patah dan menyekat saluran pernafasan.

Cara Atasi Perasaan Bunuh Diri

Jika sesiapa yang ada perasaan nak bunuh diri, cuba buat beberapa perkara yang saya cadangkan di sini.

  1. Jika islam perbanyakkan mengadu, berdoa pada Allah setiap kali selesai solat.
  2. Cuba bangun solat sunat pada tengah malam dan dalam sujud mengadulah pada Allah dengan bersungguh-sungguh. Kalau boleh mengadu sampai menangis sebab korang akan rasa tenang setenangnya lepas tu.
  3. Cuba cari seseorang untuk berbual untuk melupakan sejenak masalah yang korang hadapi.
  4. Dengar alunan zikir yang boleh memberi ketenangan pada korang.
  5. Baca komik lawak supaya korang terhibur dengan lawak.
  6. Jangan bersendirian jika ada masalah yang berat. Ada saluran yang betul untuk mengadu.
  7. Cuba urut sikit di belakang tengkuk sebab bila stress otot bahu dan leher akan jadi tegang.

Selain daripada tu juga, korang kena percaya adanya jalan penyelesaian lain selain daripada ambil jalan yang singkat untuk lari daripada masalah.

Dosa Orang Bunuh Diri

Saya bukanlah ustaz yang boleh bincang soal dosa orang bunuh diri ni.

Cuma saya nak sampaikan ringkasan dan pesanan apa yang telah saya baca mengenai dosa orang yang bunuh diri.

Apa yang saya faham, dosa orang yang bunuh diri ni sama sekali tidak akan masuk ke dalam Syurga Allah dan dalam neraka nanti mereka akan mengulangi perbuatan membunuh diri tu di mana seksannya berganda-ganda lagi.

Di akhirat sana, Allah dah tak membeza-bezakan menghukum seseorang ikut agama masa mereka atas dunia.

Tapi di akhirat sana, Allah akan menghukum seseorang mengikut agama Allah iaitu Islam sebab asalnya agama yang perlu kita ikut adalah dari agama Allah.

Jadi lepas ni tak kira Cina, India, Kristian, Islam selagi mana mereka makhluk Allah, mereka akan terima pembalasan yang sama di akhirat kelak.

Cadangan Kepada Kerajaan

Orang membunuh diri ni tanggungjawab siapa sebenarnya?

Pada pandangan saya sendiri, kerajaan adalah pihak yang bertanggungjawab dan memainkan peranan untuk mengurangkan masalah bunuh diri ni dalam kalangan rakyat Malaysia.

Statistik yang saya baca purata rakyat Malaysia yang bunuh diri ni adalah 2 orang sehari.

Ini adalah angka yang membimbangkan jika dikira dalam masa sebulan.

Betul punca tekanan dan stress dalam diri seseorang ni subjektif tapi pihak berkuasa perlu ada jalan inisiatif untuk bantu golongan ni.

Jadi cadangan saya kepada kerajaan, cuba tubuhkan satu organisasi untuk orang mengadu apa masalah yang mereka hadapi supaya mereka dapat kawal tekanan yang mereka hadapi.

Selain tu juga, kerajaan janganlah menekan hidup rakyat dengan buat pelbagai peraturan yang tidak munasabah.

Kesimpulan

Korang kena tahu. Setiap orang atas dunia ni ada ujian masing-masing. Tapi kita pula yang mainkan peranan macam mana untuk atasi masalah tersebut.

Walaupun dalam artikel ni saya tulis cara bunuh diri bukanlah saya bermaksud mengajar korang nak bunuh diri tapi sekadar info dan pengetahuan cara bunuh diri yang dilakukan oleh kebanyakkan mereka yang tidak berfikir panjang.

Dosa bunuh diri ni bukanlah dosa kecil sebab is sudah melanggar amanah Allah dimana Allah suruh menjaga tubuh badan kurniaan Allah ini dengan baik. Tubuh badan ni adalah tanggungjawab kita. Jangan sakiti.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top