Cara Memaparkan Tarikh Kemaskini Pada Artikel WordPress| Jika korang buat blog di mana artikel korang perlu sentiasa dikemaskini, ada baiknya korang memaparkan bilakah tarikh kemaskini terbaru yang telah korang buat pada artikel tersebut.

Bukan apa. Benda ni sebenarnya untuk memberitahu kepada pembaca bilakah tarikh terakhir kita update artikel tersebut. Mana tahu jika artikel tersebut telah outdate.

paparkan tarikh kemaskini pada wordpress

Memaparkan Tarikh Kemaskini Pada Artikel

Fungsi ini adalah tambahan sahaja dalam WordPress untuk menampakkan artikel kita lebih fresh jika ada kemaskini. Ia tidak memberikan sebarang kesan SEO kepada artikel kita.

Nak tambah fungsi ni mudah saja.

Hanya perlu tambah kod yang aku berikan di bawah ni dalam functions.php tema WordPress.

Method #1 Gunakan Kod dan Masukkan dalam functions.php

#Code 1

Seperti yang aku beritahu di atas tadi, masukkan kod ini ke dalam
functions.php dalam tema WordPress.

Untuk cari functions.php, pergi ke menu Appearance >>> Theme Editor. Kemudian korang klik pada functions.php dan paste salah satu kod di bawah.

#Code 2

Jika kod di atas tidak menjadi, copy dan paste code di bawah.

#Code 3

Jika masih tidak menjadi, copy dan paste kod di bawah.

#Code 4

Kalau tidak menjadi juga, copy and paste kod di bawah.

#Code 5

Masih juga tak menjadi? Cuba kod di bawah,

Method #2 Gunakan Plugin

Sebenarnya salah satu kod tersebut akan berfungsi dengan baik dalam tema WordPress korang. Tetapi jika masih tidak menjadi, korang boleh gunakan plugin tambahan yang disediakan oleh developer luar. Namun dengan cara ini aku tidak menggalakkan korang buat sebab ia boleh mengurangkan kelajuan web. Lagipun fungsi ini adalah tamabahan sahaja.

Jika korang berhasrat nak pasang juga, boleh guna plugin Post Update Date.

So macam mana?

Kesimpulan yang boleh aku buat daripada artikel aku ni adalah hanya untuk menunjukkan kepada korang cara untuk paparkan tarikh kemaskini pada artikel WordPress. Ia untuk bertujuan supaya apa yang korang update, pembaca boleh tahu bila tarikh update terkini yang korang telah buat.

Jika tutorial di atas masih tidak menjadi, boleh tinggalkan komen di bawah untuk aku bantu secara percuma. 😀

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.