Cara Semak Nombor Telefon atau Akaun Bank Scammer

Bagaimana cara semak nombor telefon atau akaun bank scammer? Sekarang ni sudah ramai yang mula berjinak-jinak dengan menjual dan tak kurang juga membeli secara online. Tapi anda perlu tahu bahawa hanya segelintir peniaga sahaja yang jujur dan segelintir lagi hanyalah scammer.

Andaikata korang dah kena scam, boleh cuba dapatkan balik duit kena scam.

Sebenarnya sudah banyak kes penipuan yang berlaku secara atas talian ni. Tapi hanya sebilangan kecil saja berjaya diselesaikan kerana teknik menipu dan scam yang digunakan amat mengelirukan pihak polis untuk pembuktian di mahkamah.

Antara contoh scam yang paling popular sekarang ni adalah penghantaran barang berharga dari luar negara secara percuma. Apabila barang sampai ke Malaysia korang akan diberitahu bahawa barang tersebut kononnya ditahan oleh pihak kastam dan korang perlu membayar “sedikit” wang untuk lepaskan barang tersebut.

semak nombor telefon

So, korang perlu berhati-hati. Jangan jadi mangsa penipuan yang terancang ni. Fikir dahulu sebelum melakukan sesuatu adakah tindakkan anda betul jika bank in kepada seseorang yang anda tidak kenali.

Cara Semak Nombor Telefon atau Akaun Bank Scammer

Tahu tak korang sekarang ni pihak PDRM dari bahagian Jabatan Siasatan Jenayah Komersial sudah pun menubuhkan satu laman web untuk kita semak nombor akaun bank scammer?

So, ini akan lebih memudahkan lagi korang untuk membuat belian secara online dengan rasa selamat. Namun begitu, korang perlu juga berhati-hati.

Kalau korang tak tahu teruskan pembacaan.

Laman web yang aku maksudkan di atas tadi tu adalah https://ccid.rmp.gov.my/semakmule/

Jika korang klik pada link yang aku berikan di atas tu, korang akan pergi ke halaman web seperti di bawah ni.

semak nombor telefon

Aku rasa tak perlu kot nak buat tutorial cara semak.

Korang hanya perlu pilih saja samaada nak semak nombor akaun atau nombor telefon.

Kemudian korang just masukkan nombor dan klik pada butang semak maklumat. Itu saja.

Nanti sistem akan berikan info jika nombor-nombor tersebut pernah melakukan jenayah secara komersial.

Seperti contoh yang aku tunjukkan di atas tu, nombor tersebut pernah direport oleh seseorang di balai polis dan sebanyak 44 carian telah dibuat.

Ini bermakna korang perlu berhati-hati semasa berurusan dengannya atau jangan berurusan terus kerana sudah ada bukti dan report yang telah dibuat.

Aku berharap dengan penubuhan laman web ini dapat mengurangkan aktiviti-aktiviti scammer yang tidak bertanggungjawab ni dan sekaligus dapat menyelamatkan duit orang awam daripada di tipu.

Aku anti sangat dengan penipuan online ni sebab ia boleh menjejaskan kepercayaan pembeli kepada peniaga-peniaga yang jujur.

Sebab tu buat masa ni aku hanya membeli di Lazada ataupun di Shopee. Kalau kene tipu atau barang tak sampai aku still boleh minta refund.

Tapi aku tengok masih ada juga yang kena tipu di platform shopee atau Lazada ni. Teruk betul knowledge orang malaysia ni tentang scammer.

Baiklah. Itu sajalah bebelan dan info yang aku ingin beritahu pada korang semua. Aku berharap ia bermanfaat untuk semua.

Opss…Kejap

semak nombor telefon

Sebelum aku akhiri artikel ni, aku nak beritahu pada korang bahawa aku ada buat channel YouTube. So, aku berharap korang dapat subscribe channel aku tersebut kerana aku banyak buat video-video yang boleh memberikan info kepada korang semua.

Kalau masih belum jelas, boleh lihat video di bawah ni.

Jangan lupa sudi subscribe channel Blog Faiz 🙂

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

2 thoughts on “Cara Semak Nombor Telefon atau Akaun Bank Scammer”

Leave a Comment

Scroll to Top