Sulur Bidar Tu Apa? Mitos Atau Benar Wujud?

Dalam artikel ni saya nak kongsikan pendapat saya sendiri mengenai sulur bidar iaitu makhluk yang sering membuat pusaran di tengah sungai atau tasik.

Setelah kajian dan pembacaan saya buat sendiri, ini pendapat saya yang dapat saya kongsikan pada korang semua. Namun, pendapat ni ada kalanya betul dan ada kalanya salah.

Benarkah benda tu wujud atau kepercayaan manusia semata-mata?

Ok mesti korang pernah dengar apa sulur bidar? Terutama yang jenis kaki pancing ni, mesti korang pernah dengan jumpa benda ni.

Di Malaysia, mitos mengenai sulur bidar ni sering kali dikaitkan dengan Tasik Kenyir, Tasik Banding Royal Belum, Tasik Chini dan Sungai Pahang. Tapi saya tak nafikan tempat lain pun ada.

Sebab benda ni dikatakan sering muncul di sini terutama semasa musim hujan.

Sulur Bidar Tu Apa?

Nama lain Sulur Bidar ni juga dikenali sebagai Hantu Balung Bidai. Mengikut kata orang lama, Sulur bidar ni digambarkan sebagai makhluk misteri berbentuk leper yang bersaiz besar dan mampu untuk membuat kocakkan air sehingga bot terbalik.

sulur bidar

Senang kata bentuk fizikal Sulur Bidar ni dia macam karpet dan dikatakan setiap penjuru tu dia ada empat kepala. Ini mengikut apa yang diceritakan dari orang lama la.

Dan dikatakan jika kita berada dekat dengan sulur bidar ni, benda ni akan menggulung mangsa dan menariknya ke bawah air selama beberapa hari.

Betul ke?

Jika korang tengok di channel YouTube Ustaz Rosdi, korang akan dapat tengok dia berenang mendekati Sulur Bidar tu.

Kalau kita kurang dalam ilmu pasal benda ni, mesti kita rasa kagum apa yang dibuat oleh Ustaz Rosdi tu.

Tapi, kajian yang saya buat, tak ada pula info atau berita secara rasmi mengenai sulur bidar ni samaada yang pernah menyerang manusia atau yang pernah menjumpai bentuk sebenar makhluk ni.

Ok. Untuk info korang setakat ni tiada siapa pernah lagi dapat lihat rupa sebenar sulur bidar ni.

Semua yang diceritakan atau yang kita dengar selama ni hanyalah mitos semata-mata.

Baik.

Kemudian, saya pun cuba la juga cari info mengenai benda ni di luar negara.

Rupa-rupanya, di luar negara pun ada juga benda ni yang dikatakan hantu oleh orang melayu.

Tapi yang saya kagum, tak ada pula mat salleh mengatakan benda ni sebagai hantu. Apa yang mereka kata ni adalah fenomena biasa di mana pelepasan gas udara dari dasar sungai ataupun tasik. Gas ni dikenali sebagai hydrogen Sulphide.

sulur bidar

Gas ni dikatakan ia terbentuk dari proses pereputan kayu dan juga daun-daun dengan tekanan yang ada di dasar sungai atau tasik.

Sebab tu kalua korang pernah tengok benda ni, kebanyakkan video yang menunjukkan fenomena ni habis daun-daun mati timbul ke permukaan air dan dikatakan ia agak berbau seperti telur busuk.

Apa yang saya lihat, ada seorang mat saleh dari Australia sedang membakar pusaran air yang kononnya di buat oleh benda ni dan ianya boleh menyala. Ni membuktikan bahawa memang ada gas yang sedang dilepaskan dari dasar tasik.

Ok.

Apa-apa pun ni adalah pandangan dari saya sendiri setelah kajian yang saya buat. Jika korang rasa Hantu Balung Bidai ni benar-benar wujud, sila buktikan dan disertakan dengan gambar yang asli.

Mari tengok penerangan saya mengenai hantu balung bidai ni di YouTube di bawah.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top