First Anniversary di Genting Highland | Ok. Ni sambungan kisah aku pada bahagian 1 menyambut first aniversary di Genting Highland.

Sesudah sampai aku di Hotel Golden Peak Inn di Bentong, aku ambil masa sebentar untuk berehat sebelum meneruskan perjalanan yang seterusnya. Aku sampai kat sana lebih kurang pukul 2.30 petang dan berehat sehingga jam 5.00 petang sesudah solat asar.

Oleh kerana masa cuti aku pendek saja iaitu 3 hari, aku teruskan perjalanan ke Genting Highland pada petang tu juga.

(Bahagian 2) First Aniversari Di Genting Highland – Perjalanan Dari Hotel ke Genting Highland

Untuk menuju ke Genting dari Bentong, kami telah melalui jalan Karak lama. Yang ni agak menyeramkan sedikit kerana korang pun tahu di sini banyak kisah-kisah seram dan juga ramai yang mati dibunuh dibuang ke sini. Keadaan jalannya pun agak seram kerana ada banyak cerun dan juga jalan yang bengkang bengkok.

Setelah perjalanan kami selama hampir sejam iaitu sejauh 45 Kilometer, akhirnya kami tiba di Puncak Genting Highland.

Pintu masuk ke Genting Highlands. Belum sampai puncak lagi.

Ini adalah pengalaman aku yang pertama sebab ini adalah first time aku naik ke Genting. Aku ingatkan Genting ni tak sesejuk macam Cameron Highland tetapi suhu di sini sebenarnya lebih sejuk iaitu 16 darjah celcius.

Ok di sini aku nak ceritakan sedikit tentang perjalanan naik ke puncak Genting.

Jalan untuk naik ke puncak Genting ni bagi aku agak menakutkan la. Kalau korang naik dengan kereta kancil aku rasa tidak lepas. Kalau lepas pun kereta korang akan berasap selepas itu.

Nasihat aku kalau nak naik ke Genting ni korang kena naik dengan kereta sekurang-kurangnya dengan 1000 cc. Macam aku naik dengan kereta axia dengan enjin 1000 cc dan tak ada masalah. Cuma tak boleh nak laju macam kereta lain.

Pernah aku terpandang seorang lelaki dan seorang wanita yang naik motor nak ke puncak Genting. Mungkin suami isteri kot. Motor mereka hanya tersadai di tepi jalan kerana jalan kat situ agak curam. Benda ni sebenarnya agak bahaya sebab kalau korang naik motor tak cukup power nanti motor tu akan terundur dengan sendiri ke belakang dan korang boleh terbalik.

Walaupun puncak Genting tu tinggi setiap perjalanan tak putus-putus trafik.

Tiba sudah di Genting Highland.

Bila korang sudah sampai di puncak Genting, di sini korang akan pening sikit sebab jalannya bercabang-cabang. Tapi setiap cabang ni jika korang pusing-pusing akan sampai di tempat yang sama.

Cuma persediaan korang sebelum naik ke puncak Genting kenalah guna Waze kerana Waze akan bantu korang mencari jalan dengan tepat. Tambahan lagi pandangan korang adalah terhad 50 meter ke hadapan kerana kabusnya sangat tebal di sini. Hanya guna Waze korang akan dapat cari jalan yang dituju.

Buka dulu bonet kereta depan sebab nak sejukkan enjin

Pengalaman mencari parking kereta di sini pun aku menggunakan Waze juga. Jadinya, kalau korang pertama kali datang ke sini, korang mesti menggunakan Waze kalau tidak korang akan terpusing-pusing dan jika korang salah jalan mungkin korang akan turun balik dengan tidak sengaja.

Naik penat-penat dan turun balik tanpa disedari. Menangis la… 😀

Bergambar kali pertama selepas sampai di Puncak Genting

Pusing-pusing bergambar dahulu di sekitar puncak Genting.

Kabus ni tebal sebenarnya, Mungkin tak nampak dalam gambar.

Nampaknya setakat ini dahulu lah cerita aku naik ke puncak Genting. Aku akan sambung cerita pada bahagian tiga pula. Pada bahagian tiga nanti akau akan menceritakan tempat-tempat yang aku kunjungi semasa di Genting.

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.