5 Sebab Kenapa PayPal Hold Duit Dalam Akaun

Kenapa Paypal hold duit dalam akaun? Mungkin korang ada masalah ni bila pertama kali mendaftar akaun Paypal. Mesti gelabah kan? Duit dah masuk dalam akaun Paypal tapi kena hold oleh pihak Paypal. Terus korang kata Paypal ni scam.

Sebenarnya Paypal ni tak scam. Cuma korang kurang pengetahuan dalam selok belok dan sistem Paypal ni.

Mesti ada sebab mereka buat macam tu.

Salah satunya adalah mereka nak jadikan Paypal ni sebuah servis transaksi online yang paling selamat di dunia ni.

Jadi, dalam artikel ni saya akan berikan beberapa sebab kenapa pihak Paypal nak hold korang punya duit dalam tu lama-lama.

5 Sebab Kenapa PayPal Hold Duit Dalam Akaun

Kenapa PayPal Hold Duit

Berikut lima senarai yang di kenalpasti kenapa Paypal hold duit kita dalam akaun?

#1. Akaun baru daftar

Biasanya akaun yang baru daftar dan terus terima duit, pihak PayPal akan hold terlebih dahulu duit tersebut lebih dari jangka masa normal iaitu selama 21 hari. Ini kerana Paypal ingin melihat kreadibiliti akaun kita samaada kita terima duit dengan baik atau banyak terima complain.

Jika kita dah ada rekod transaksi yang baik, status akaun Paypal kita akan berubah.

#2. Tiada transaksi dalam tempoh yang lama

Ia sama juga dengan akaun yang baru dibuka. Jika kita tidak terima transaksi dalam tempoh yang agak lama, Paypal akan hold terlebih dahulu jika baru terima semula duit dalam akaun Paypal.

Korang kena bina semula kreadibiliti iaitu dengan mempunyai rekod transaksi yang baik dan tiada complain daripada orang yang menghantar wang.

#3. Banyak Terima Complain, refund dan dispute

Salah satu kenapa duit korang kena hold lama-lama sebab mungkin terima banyak complain atau banyak request refund dari buyer sebelum ni.

Mengikut Paypal, jalan terbaik adalah cuba selesaikan masalah refund dan dispute ni tanpa campur tangan dari pihak Paypal iaitu Paypal yang kena pulangkan duit tu semula kepada buyer. Bukan dari tindakkan korang sendiri.

Jika pihak Paypal yang campur tangan, mugkin akaun Paypal korang dalam keadaan bahaya.

Untuk mengurangkan request refund, kita perlu pastikan memberikan penerangan yang baik tentang barang tersebut, jelaskan kos penghantaran jika ada, kondisi barang samaada baru atau second hand dan return policy.

#4. Urusniaga yang meragukan

Paypal akan flag atau sekat akaun yang membuat aktiviti urusniaga yang meragukan.Sebagai contoh hari ni korang dapat jualan sangat tinggi. Kemudian keesokkan harinya jualan korang sangat sikit.

Jika benda ni berulang-ulang, Paypal kesan jual beli macam ni, akaun korang dalam pemerhatian.

#5. Menjual barang berisiko

Dengan menggunakan Paypal, korang tak boleh buat jual beli barang yang meragukan.

Apa contoh barang yang meragukan?

Contoh barang yang meragukan adalah seperti tiket, gift card, kod koupon dan juga travel package. Tapi, benda ni korang boleh kurangkan risiko dengan;

  1. Print label shipping terus dari Paypal
  2. Jika print label shipping dari luar, pastikan upload atau tambah info tracking penghantaran seperti nombor tracking, jadi Paypal boleh kesan pakej penghantaran dan dihantar dan selamat diterima.
  3. Notify atau beritahu buyer melalui note di Paypal untuk sahkan pesanan jika barang sudah sampai.

Cara Atasi Paypal Hold Duit

Jangan risau kalau pihak Paypal hold duit korang lama-lama sebab ada beberapa perkara yang kita boleh buat untuk mempercepatkan duit tersebut untuk dilepaskan secara penuh.

  1. Jika barang ataupun item yang kita hantar dah selamat sampai pada buyer, kita suruh yang hantar duit pada kita tu sahkan. Bila sahkan dengan segera duit tu akan di unhold.
  2. Akaun baru? Maaf, akaun baru nak tak nak kena tunggu akaun matang dulu. Akaun baru Paypal memang akan hold terlebih dahulu sehingga ada transaksi yang lancar dalam Paypal kita.
  3. Jika ada nombor tracking, upload nombor tracking dalam Paypal. Jadi paypal boleh trace barang tu ada di mana sekarang.

Buat masa ni, tu saja dulu tips yang ada. Jika ada lagi, saya akan update di sini.

Penutup

Dalam artikel ini, saya dah beritahu dan terangkan secara detail lima sebab kenapa duit dalam akaun Paypal korang kena hold dalam tempoh masa yang agak lama.

Jadi, terjawablah sudah persoalan yang bermain di fikiran korang kenapa duit kena hold lama sangat dalam akaun Paypal.

Paypal buat semua ni sebab nak jaga integriti mereka dan menjadi tempat transaksi secara online paling selamat.

Nak tengok tutorial lanjut tentang Paypal? Boleh tengok Panduan Lengkap Paypal Malaysia.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

1 thought on “5 Sebab Kenapa PayPal Hold Duit Dalam Akaun”

Leave a Comment

Scroll to Top