Pengalaman Belajar Di Matrikulasi. Apa Benda Korang Perlu Sediakan?

Pengalaman belajar di Matrikulasi | Belajar di Matrikulasi adalah satu pengalaman yang sangat berharga buat saya sebab suasana di Matrikulasi ni satu suasana yang penuh dengan “cinematic” dan “dramatic”. Kenapa saya kata macam tu?

Jom saya jelaskan.

Sebelum tu, saya nak ucapkan tahniah terlebih dahulu kepada adik-adik yang dah dapat tawaran di Matrik. Nak dapat matrik ni bukan senang sebab kita perlu dapat result yang cemerlang dalam SPM.

Tapi sekarang ni Matrik dah ada program dua tahun di mana program dua tahun ni terbuka kepada mereka yang dapat result SPM yang sederhana cemerlang. Contohnya ada yang dapat 7A tapi hanya satu subjek saja dapat “D” katakan. Jadi orang macam ni pihak matrik akan tawarkan dalam program dua tahun.

Matrik mana-mana pun sama je.

Baca juga » Kenangan Belajar di Kolej Matrikulasi Kedah

Pengalaman Belajar Di Matrikulasi

Saya dah pernah merasai pengalaman sekolah, duduk asrama, belajar di Universiti, belajar di Kolej tapi semuanya tak boleh nak lawan suasana di Matrikulasi.

pengalaman belajar di matrikulasi

Masa belajar di Matrik adalah masa yang paling singkat iaitu selama satu tahun atau dua tahun saja.

Jadi, dalam tempoh tersebut, korang akan bina macam-macam memori dan juga kenangan samaada pahit atau manis bersama dengan kawan-kawan. Itu yang jadi mahalnya memori kat matrik ni.

pengalaman belajar di matrikulasi

Ada orang kata di Matrik ni 24 jam study. Itu semua sebenarnya mitos saja. Apa yang saya perhatikan life di matrik ni 80% untuk enjoy dan 20% saja untuk study. Itu yang best. Hahaha…

Bayangkan.

Korang masuk kelas pukul 8 pagi dan habis sampai pukul 5 petang. Cuma antara tu ada la masa rehat atau kelas kosong. Bukan stright korang akan belajar dari pukul 8 pagi hingga pukul 5 petang macam kat sekolah dulu.

Antara masa gap tu, ada yang pergi library sambil tunggu kelas yang seterusnya, ada yang balik bilik tidur, ada yang pergi kafe makan dan sebagainya.

Lepas habis kelas pula, korang boleh turun padang dan bermain sukan dengan kawan-kawan. Setiap petang mesti penuh orang bersukan samaada kayuh basikal, main bola padang, jogging, main futsal dan sebagainya. Korang jangan risau. Bersukan di Matrik ni pelajar-pelajar aktif lain macam. Serius tak sama dengan susana di mana-mana tempat belajar sekalipun. Hanya di Matrik saja korang boleh lihat susana macam ni.

pengalaman belajar di matrikulasi

Kehadiran kelas atau kuliah pula tak ada la ketat sangat syarat-syarat dia. Kadang-kadang kalau kuliah tu boleh je suruh kawan tandakan kehadiran. Tapi kalau kelas atau masa tutorial tak boleh la buat macam tu takut kantoi pula.

pengalaman belajar di matrikulasi

Tapi awas. Kalau korang jenis kaki ponteng pastikan otak tu bijak dan mudah masuk dalam kepala bila belajar. Kalau tak failed la korang dalam exam.

Jadi, tekanan di Matrik bagi pandangan saya sendiri adalah persaingan dari segi kepandaian sebab jika korang ni jenis biasa-biasa, korang akan rasa tertekan sebab dikelilingi oleh orang yang bijak pandai.

Serius.

Inilah yang saya alami bila kita ni dalam kategori biasa tapi terpaksa bersaing dengan golongan yang bijak pandai.

Persediaan Ke Matrikulasi

Di sini saya nak kongsikan sikit pada korang beberapa perkara yang perlu korang buat persediaan sebelum menjejaki kaki ke Kolej Matrikulasi ni.

#1. Peralatan

Jika korang dah pernah masuk asrama sebelum ni, itulah barang atau peralatan yang perlu korang sediakan seperti berus gigi, sabun, baldi, berus baju dan sebagainya yang berkaitan dengan keperluan diri.

Bantal dan tilam tak perlu bawa sebab memang dah disediakan.

pengalaman belajar di matrikulasi

Cuma korang perlu bawa sarung bantal dan juga cadar.

#2. Dokumen

Untuk pertama kali daftar masuk ke Kolej Matrikulasi, pastikan korang telah mengisi borang dengan lengkap supaya pendaftaran korang berjalan dengan lancar pada hari pendaftaran tersebut.

Kalau dokumen korang tak lengkap, nanti boleh ganggu fikiran korang terutama yang datang dari jauh. Nak settel dokumen bukan senang time kita dah masuk matrik ni. Silap-silap haribulan korang kena apply cuti sebab nak settelkan dokumen ni.

Jadi tak syok la kan. First masuk pun dah ada masalah yang tak sepatutnya timbul.

#3. Mental

Seperti yang saya katakan tadi, study di matrik tidak stress seperti yang disangka. Modus silibusnya agak mudah la walaupun korang ni dalam kategori sederhana pandai. Cuma yang jadi stress adalah bila terpaksa bersaing dengan ramai orang bijak pandai.

Selain tu bagi korang yang tak pernah berjauhan dengan keluarga sebelum ni, mungkin korang akan menghidapi penyakit homesick.

Jadi, semua benda tu memerlukan persediaan mental yang kuat.

Tapi tak ada la lagi setakat ni orang yang berhenti matrik kerana homesick.

Penyakit homesick ni boleh berubat bila korang dah jumpa dengan kawan-kawan sekepala.

Bila dah ada kawan, mungkin korang boleh lupakan sekejap rumah di kampung tu.

pengalaman belajar di matrikulasi

#4. Kewangan

Dari segi kewangan pula, sebenarnya pihak matrik memang akan sediakan elaun sebanyak RM250 setiap bulan. Untuk makan sebulan tu saya rasa terlebih cukup kot untuk korang. Jadi bab makan tu jangan la risau.

Cuma, bab nak beli buku rujukan atau barang-barang keperluan lain tu yang jadi masalah sikit. Kalau ada niat nak beli buku rujukan, terpaksalah kena mohon elaun FAMA (Father Mother).

Kalau korang nak harapkan elaun tu dengan beli buku rujukan, alamatnya makan pasir la korang nanti.

Selain tu juga, mungkin ada beberapa nota yang perlu korang beli.

Style belajar di Matrik memang macam tu.

Lecturer akan print nota pembelajaran sebelum masuk kuliah dan korang kena bayar untuk dapatkan nota tersebut.

Perkara Yang Aku Suka dan Tidak Suka Belajar Di Matrik

Setiap tempat yang kita pergi mesti ada suka dan tidak suka bukan? Barulah seimbang orang kata. Kalau semua tempat kita pergi tu ok je atau tak ok je semuanya, jadi tak best pula dan pengalaman pun akan jadi kurang.

Baiklah.

Jadi apa perkara yang saya suka dan tidak suka di Matrik ni?

Perkara Suka

Apa yang saya suka di matrik ni adalah sistem pembelajaran. Sistem pembelajaran di Matrik ni orang yang pandai biasa-biasa boleh jadi pandai luar biasa. Lagipun sistem pembelajaran tidaklah rasa stress dan kita boleh ikut satu persatu. Syaratnya rajin dan jangan malas.

Selain tu juga, saya suka dengan suasana di Matrik. Memang suasana yang kondusif untuk belajar dan rasa macam orang educated bila berada di sana.

Setiap petang, penuh orang turun untuk bersukan. Jadi, suasana di Matrik tu nampak hidup dan memang rasa enjoy je sepanjang berada di sana.

Macam saya belajar di Kolej Matrikulasi Kedah (KMK). Di sana boleh dikatakan bermacam-macam jenis sukan ada termasuk dengan gym.

Bab kafe dan gerai, korang jangan risau.

Nak dapatkan makanan di matrik ni mudah sebab banyak gerai yang ada di sini. Asalkan korang ada duit nak beli, tak ada masalah.

Perkara Tidak Suka

Perkara tidak suka ni berdasarkan pengalaman saya sendiri. Satu masalah bila berada di tempat macam ni, perasaan ingin bercinta tu sangat kuat. Tapi pada masa yang sama, jiwa rasa kosong jika tak nampak si dia seharian.

Faham kan maksud saya?

Lebih kurang jadi gila bayang la.

Hahaha…

Jadi, setiap masa korang akan gelisah jika tak berjumpa. Rasa tak sedap jika tak berjumpa.

Serius tak best ada perasaan macam tu. Boleh buatkan korang tak senang nak duduk dan sentiasa dalam dunia khayalan.

Biasalah.

Masa tu jiwa remaja tengah membuak-buak.

Hahha…

Betul.

Bila korang berada di matrik, korang boleh tengok la dengan mata kepala sendiri betapa ramainya orang yang couple di Matrik ni. Bila kita tengok situasi macam ni, takkan orang lain boleh dan kita tak boleh kan?

Satu lagi perkara yang saya tidak suka adalah terpaksa bersaing pointer dengan budak-budak pandai.

Bila kita bersaing pointer dengan budak pandai, kita akan berasa sangat stress jika kita tidak capai apa yang kita nak. Perkara ni satu perkara yang sangat saya benci dengan suasana di Matrik.

Kemudahan Yang Ada di Matrik

Kepada korang yang nak tahu sangat di Matrik ni ada apa, di sini saya senaraikan beberapa kemudahan yang disediakan samaada dari segi fasiliti umum dan juga fasiliti pembelajaran.

  1. Perpustakaan
  2. Gerai makanan (ada banyak gerai)
  3. Pondok tempat belajar dan beristirehat
  4. Dewan kuliah besar ada 2 dan dewan kuliah kecil ada 4
  5. Bilik tutorial ada beratus-ratus bilik
  6. Ada makmal yang cukup lengkap (Makmal Kimia, Fizik dan Biologi)
  7. Mesin basuh layan diri
  8. Kafeteria
  9. Mesin ATM
  10. Pejabat Pos
  11. Koperasi
  12. KOOP (tempat photostat, beli alat tulis, beli nota dan sebagainya)
  13. Gymnasium
  14. Makmal komputer
  15. Pelbagai jenis sukan ada
  16. Basikal
  17. Perkhidmatan bas (untuk rawatan dan balik kampung)
  18. Kaunter tiket bas

Ada lagi?

Kepada yang tahu apa lagi kemudahan yang ada kat matrik ni, tolong komen di bawah ni.

Penutup

Jadi, itulah serba sedikit pengalaman saya yang boleh kongsikan pada korang ketika belajar di Kolej Matrikulasi.

Jika korang dapat tawaran ni, jangan lepaskan peluang walaupun ada orang kata sijil matrik ni tidak laku.

Ya betul sijil matrik tidak laku untuk mohon kerja tapi ia hanya laku untuk sambung belajar dalam Ijazah secara shortcut.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top