Setiap orang mesti ada impian dan cita-cita tersendiri kan? Kalau tak ada impian tu, maknanya hidupnya tiada hala tuju. Kalau ada orang macam ni kenalah pergi kaunseling supaya hidup ni ada arah hala tuju.

Impian setiap orang pula tak sama. Bagi aku, apa saja impian yang mereka hajati dan tercapai, maka berjayalah seseorang tu dalam hidupnya. Sebagai contoh aku pernah dengar ada yang berimpian ingin menjadi pomen motor perlumbaan sehingga ke peringkat yang lebih tinggi dan dia pun dah berjaya.

Tiba-tiba dalam hati aku terdetik, benda tu pun nak jadikan impian ke? Sebenarnya, itulah warna-warni kehidupan atas dunia ni. Impian setiap kita tak sama. Lain impian lain cabarannya, lain jalan hidupnya. Cuba bayang kalau impian kita ni semuanya sama?

Kemudian,

Bila aku dah makin dewasa ni, barulah fikiran aku lebih terbuka luas apa itu impian dan cita-cita. Kalau kat sekolah dulu, aku fikir impian tu mesti menjadi seorang yang hebat, dipandang tinggi, kerja bagus, duit banyak. Sebenarnya benda tu tak semua orang berimpian pun. Ada je yang nak hidup sederhana tak nak kaya sebab kalau kaya banyak benda kena fikir itu ini. Begitulah cara aku fikir masa sekolah dulu.

Sekarang ni persepsi aku terhadap impian seseorang dah berubah. Impian ni bagi aku adalah satu pencapaian yang mesti dicapai oleh seseorang individu tu demi kepuasannya mengikut apa-apa saja yang diimpikan olehnya.

Dan aku nak beritahu, seorang nelayan tak pernah berminat nak jadi seorang doktor, dan seorang doktor tak pernah berminat nak jadi seorang nelayan. Sebab, apa yang mereka buat tu mereka rasa seronok dengan persekitaran masing-masing. So, please respect to each other apa saja pekerjaan yang diimpikan olehnya.

Alamak. Panjang pula mukadimah aku. Sebenarnya aku nak beritahu di sini, itulah impian setiap manusia, berbeza-beza dan penuh dengan warna-warni.

Impian dan Cita-Cita Aku

Haaa…

Ni baru nak masuk cerita betul. So, pada artikel kali ni, aku saja nak share kepada korang tentang impian dan cita-cita aku.

Apa salah kan kita bercerita tentang impian kita. Semoga perkenalan kita makin rapat lagi.

Apa impian aku sebenarnya?

Impian aku adalah ingin menjadi seorang Blogger, web designer dan content creator YouTube yang berjaya. Ketiga-tiga impian aku ni, aku dah berjaya melaluinya dan aku telah pun merasai income daripadanya. Cuma, belum “Boom” je.

Ok la tu dulu buat masa ni. Aku kena pertingkatkan lagi usaha.

Tapi, aku masih ada satu lagi impian yang aku belum capai iaitu ingin travel ke seluruh Malaysia dan seluruh negara dengan hanya menaiki Motorhome.

impian dan cita-cita
Motorhome impian aku

Ya.

Inilah impian dan cita-cita aku yang belum tercapai lagi.

Dah lama dah aku usha-usha motorhome ni dan aku rasa inilah yang terbaik kalau aku nak travel dengan lebih jauh.

Masalahnya.

Mahal beb!

Harga hampir setengah juta. Tapi, apa yang aku mampu buat masa ni dulu adalah hanya berimpian dan berusaha untuk ke arah impian aku ni.

Kemudian, aku teringin nak hasilkan sebuah buku kisah perjalanan aku ni supaya orang dapat lihat situasi dan cabaran dalam perjalanan tu.

Fuhh…agaknya bila la aku boleh nak capai benda ni.

Seperti yang aku beritahu tadi, aku hanya mampu berangan je la dulu di samping tu aku berusaha untuk mencapai impian ni.

Aminnnn…

Apa impian korang pula?

Kalau sudi, share je la impian korang kat ruangan komen di bawah.

Dan jangan lupa subscribe channel YouTube “Blog Faiz” jika korang masih belum lagi subscribe. 😀

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.