Pengalaman Ngeri Website Aku di Serang Malware | Blog dan website adalah salah satu sumber pendapatan aku. Kalau terjadi apa-apa pada blog aku ni memang aku akan hilang sebahagian besar punca pendapatan aku. Sebab tu aku cuba untuk menjaga semua web aku dengan baik.

Namun pada 11/10/2019, server yang aku langgan menempatkan 23 website aku terkena serangan Malware. Aku tak pasti malware ni datang dari mana. Sebab dalam blog dan web aku, aku tak pernah guna produk nulled atau yang di download percuma dari internet.

Ya, kalau korang nak tahu juga, malware ni boleh masuk melalui apa-apa saja software/plugin yang kita download dari internet secara percuma. Tak semua tapi kebanyakkan.

Pengalaman Ngeri
Server aku disekat kononnya membahayakan pengguna lain

So, bila korang dah download secara percuma dan pasang dalam web korang, virus malware tadi akan mula menyelinap masuk dan dapatkan korang punya info login web.

Bahaya weh!

Pengalaman Ngeri Website Aku di Hack

Nak dijadikan cerita, sebahagian web aku dipenalti oleh Google satu per satu kerana malware yang ada dalam web aku tu mencuba untuk mencuri data kredit daripada pengguna. Tak silap aku pengguna dari Perancis.

Sedangkan aku tak buat ni semua. Aku dah mula panik sebab yang terkena malware tu salah satu blog aku yang dapat hasilkan pendapatan.

Fikiran aku mula buntu. Aku dah rasa seram sejuk. Takkan blog yang aku bina selama ini akan terkubur macam tu je. Aku dah mula tawakal. Apa nak jadi berserah pada Allah. Yakin je dengan rezeki.

So, langkah selamat paling awal aku buat adalah dapatkan hosting baru dan pindah kesemua web yang masih selamat. Namun aku bersyukur kerana blog aku yang ada iklan adsense tidak terkena serangan malware. Aku pindah cepat-cepat ke sini sebelum virus jahat tu menyerang lagi beberapa web aku.

Jadinya, ada web aku yang sudah total lost dan ada yang terselamat. Aku redha dan aku ambil keputusan untuk start dari Zero balik. Lagipun website dan blog aku yang ada sebelum ni aku tidak dapat fokus kesemuanya. Daripada web aku kesemua 23 hanya tinggal 5 sahaja yang aku ingin fokus dan bina dari awal termasuklah blog ni.

Aku tak tahu kenapa aku tiba-tiba aku menjadi tenang lepas aku ambil keputusan nak fokus pada 5 web saja berbanding 23 web sebelum ini selepas terkena serangan malware.

Mungkin inilah hikmahnya.

Kepada yang suntik malware dan hack web aku ni, sudah-sudahlah buat kerja yang tak berfaedah ni. Kesian orang lain. Kadang-kadang ni jelah sumber pendapatan nak buat survive kat atas muka bumi ni.

Sebenarnya web aku kena hack sudah dua kali. Semuanya server yang aku langgan dari luar negara.

Jadi sekarang, aku telah ambil keputusan untuk melanggan server dalam negara saja. So server pilihan aku sekarang ni adalah dari NetKL. Lagipun aku rasa ia lebih laju berbanding server VPS yang aku langgan dulu.

Kesimpulan dan pengajaran yang korang boleh dapat dari kisah aku ni, janganlah sesekali download plugin percuma dari internet kerana kebanyakkan plugin percuma atau theme WordPress yang percuma dari internet sudah disuntik virus Malware untuk mencuri data-data kita. Yang kedua pula, langgan dan guna saja server dari Malaysia seperti NetKL, exabyte dan ada beberapa lagi.

Ok gaiss…Sebelum aku akhiri cerita dan pengalaman aku ni, mari subscribe channel YouTube aku ni. Jika korang ada juga channel YouTube korang, mention dalam ruangan komen di bawah. Jangan spam link pula. 😀

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.