Servis Buat Website Harga Murah Design Boleh Pilih

Adakah korang tercari-cari servis buat website? Tahniah sebab korang berada di tempat yang betul pada masa yang tepat. Sebelum tu, baca sampai habis dulu apa yang saya nak kongsikan kali ni supaya korang boleh buat pilihan terbaik dan tidak rugi semasa menempah buat website.

Memiliki sebuah website bukan lagi satu pilihan bagi peniaga pada zaman kini tapi ia adalah satu “kewajipan” yang mesti korang miliki. Sekurang-kurangnya korang mesti memiliki satu blog peribadi di mana ia menunjukkan authority korang. Bila kita ada authority nak jual apa pun senang.

Cuba tengok artis.

Mereka terkenal dan ada authority sebab mereka masuk dalam rancangan TV seperti Maharaja Lawak Mega, Pencetus Ummah, Mentor dan pelbagai lagi program TV.

Dengan join program seperti itu, mereka dapat membina authority atau kepercayaan orang ramai terhadap mereka sendiri.

Jadi orang seperti kita yang tak join apa-apa, hendaklah memiliki satu website seperti blog supaya orang lebih kenal siapa kita dan mereka berurusan dengan siapa?

Korang nak tengok contoh?

Boleh tengok contoh blog yang korang baca sekarang ni.

Ni adalah blog peribadi saya di mana dalam blog ni saya banyak berkongsikan pada korang tips, nasihat, tutorial dan sebagainya. Kadang kala saya juga berkongsikan ilmu tentang website.

Dari sini saya dapat membina authority saya sendiri sebagai seorang web designer.

Agak-agak, jika korang nak buat web, korang nak cari ciri-ciri orang macam saya atau korang nak cari orang yang korang tak pernah kenal pun untuk bina web korang tu?

Tepuk dada tanya diri sendiri.

Dalam blog ni juga, saya paparkan sedikit biodata serta gambar saya supaya korang tahu dengan siapa korang berurusan jika korang nak tempah apa-apa dari saya.

Ini antara kelebihan bila buat bisnes ada website dengan tak ada website.

Pengalaman Belajar Buat Website

Saya mula belajar buat website adalah pada tahun 2012 dan saya mula serius dalam servis buat website ni adalah pada tahun 2013 sehinggalah sekarang. Saya belajar bermacam-macam jenis bahasa web iaitu html, java, css dan sebagainya.

servis buat website

Saya pernah hadiri bengkel, beli ebook dan sebagainya untuk menguasai buat website. Namun ada la kekangan masa saya di situ menyebakan saya tidak dapat fokus 100%.

Tapi bila saya kenal dengan WordPress.org awal tahun 2013, saya dapati bina website dengan WordPress ni ia lagi senang dan mudah. Saya tak perlu belajar dengan struggle html, java, css dan sebagainya sebab WordPress ni ia unik sikit.

Dari situ saya cuba kuasai WordPress dan belajar untuk memantapkan lagi skill saya dalam bina website dengan menggunakan WordPress.

Jadi, kalau korang buat tempahan website dengan saya, terus terang di sini saya katakan saya akan menggunakan platform WordPress sebab saya lihat ia banyak kelebihan bila guna platform WordPress ni.

Kos yang saya pernah habiskan untuk belajar buat web ni juga makan dalam ribu riban. Masa tu antara tahun 2012-2013.

Banyak juga saya habiskan masa dengan belajar dan try and error. Apa yang penting minat tu kena ada barulah kita tak berputus asa dalam melakukan sesuatu.

Nasihat saya, kepada sesiapa yang nak buat web tak salah nak belajar buat web sendiri tapi lebih baik korang upah je orang lain buat web sebab pengalaman web designer ni boleh dikatakan pengalaman yang tak ternilai yang korang takkan dapat.

Nak belajar buat web boleh tapi ianya lebih berbaloi jika korang nak buat servis buat website atau banyak lagi web sendiri nak dihasilkan lepas ni.

Kalau tak upah je.

Kelebihan Platform WordPress

Ok mungkin ramai juga nak tahu apa kelebihan buat website dengan menggunakan WordPress kan? Adakah kualitinya kurang dan sebagainya?

Jom kita lihat.

#1: Cepat Dan Pantas

Dengan menggunakan platform WordPress untuk siapkan website, ianya lebih cepat dan pantas sebab kita hanya perlu install applikasi WordPress dalam server kemudian kita pasang tema atau lebih dikenali sebagai theme yang boleh kita pilih untuk menampakkan website kita tu menarik.

Jadi untuk saya siapkan website client tidak akan mengambil masa yang terlalu lama untuk disiapkan.

#2: Mudah Urus

Ini adalah sebab utama kenapa saya lebih pilih platform WordPress untuk buat website client. Lepas website dah siap, client saya boleh urus sendiri website dengan ikut tutorial yang telah saya sediakan secara percuma.

Jika client tak ada masa nak uruskan website, client juga akan diberikan pilihan mengupah saya atau sesiapa saja untuk menjaga website mereka yang ada kemahiran dalam WordPress. Nak handle website dengan menggunakan WordPress ni tak memerlukan kos yang tinggi dan tidak sakit kepala.

#3: Senang Tukar Tema

Tema dalam bahasa WordPress adalah theme iaitu design website. Korang boleh pilih beratus ribu jenis theme melalui laman web ThemeForest atau Divi Theme.

Kalau korang tengok dan pilih sendiri di sini, kesemua design web yang ada di sini semuanya berkualiti tinggi.

Kalau korang nak tahu, design web yang saya sediakan pada client semuanya dari kedua-dua laman web ini sebab design webnya berkualiti dan inilah yang saya sangat tekankan.

Namun saya akan kenakan sedikit caj jika korang pilih theme dari ThemeForest dan percuma saja jika korang pilih Divi Theme.

Jadi, jika website korang dah lama dan rasa nak tukar design baru, boleh je tukar tanpa ada masalah. Cuma nanti kena setting sikit je. Korang nak setting sendiri pun tak ada masalah.

#4: Mesra SEO

SEO adalah kunci utama yang perlu ada pada sesebuah website pada masa kini. Tanpa SEO website korang akan sunyi sepi dari carian enjin seperti Google, Yahoo, Bing dan sebagainya.

Namun jika korang hanya nak buat blog hiburan dan suka-suka, korang boleh promote di media sosial seperti Facebook secara aktif.

Namun ada risikonya iaitu kena ban dari pihak Facebook.

Jadi, cara terbaik untuk website atau blog kita dikunjungi oleh orang ramai adalah dengan menguasai SEO sebab tanpa promote pun orang akan jumpa website kita tanpa paksaan.

Bestkan?

Jadi, WordPress ni secara asasnya sudah dilengkapi dengan SEO namun ia bergantung juga pada jenis theme yang akan kita gunapakai.

#5: Dibina Oleh Pakar

Untuk pengetahuan korang, platform WordPress ni ia bukan dibina secara cikai tapi WordPress ni telah dibina oleh ramai pakar blog, website, web designer yang hebat dalam coding website dengan menambah baikkan WordPress ni sejak dari awal ia ditubuhkan lagi.

Sesiapa yang guna WordPress pasti akan tahu betapa aktifnya mereka mengemaskini WordPress dari semasa ke semasa untuk menjadikan platform ni platform yang terbaik bagi sesiapa yang nak bina web atau blogging.

#6: Kos Rendah Kualiti Tinggi

Dan yang terakhir paling penting sekali, bila kita buat website dengan menggunakan WordPress, kita boleh jimat banyak kos tapi kualiti website tetap tinggi atau mungkin jauh lebih tinggi kualitinya dari website yang dibina dari kosong.

Kos yang perlu ditanggung adalah nama domain dan server saja.

Jika korang upah seseorang, ia termasuk masa web designer dan juga pengalaman mahal mereka.

Itu saja kos yang perlu korang tanggung.

Apa Maksud Buat Website Guna Platform WordPress?

Mungkin ramai di sini yang tidak faham macam mana buat web tapi guna platform WordPress.

Untuk pengetahuan korang WordPress ni dia ada dua platform iaitu WordPress.com dan juga WordPress.org.

Apa beza dua ni?

Baik.

WordPress.com ni ia sama dengan platform Blogger.com di mana ramai yang buat web atau blog guna platform percuma blogger.com ni.

Kalau korang perasan dan pernah layari jika ada url seperti ni “blogfaiz.blogspot.com” bermakna website tersebut menggunakan blogger.com.

Konsep blogger.com ni sama juga dengan konsep WordPress.com di mana jika korang menggunakan platform ni, korang tidak akan memiliki 100% laman web tersebut sebab server yang korang guna adalah 100% hak milik syarikat tersebut.

Cuma korang boleh custom domain dengan membeli domain secara berasingan. Untuk server, korang boleh guna 100% seumur hidup selagi mana korang tidak melanggar polisi mereka.

Baiklah saya tak nak cerita panjang bab WordPress.com.

Cuma di sini apa yang saya nak beritahu, jika korang upah saya buat web, saya akan menggunakan platform WordPress.org di mana server dan domain 100% kita akan miliki sendiri tanpa daripada pihak ketiga.

WordPress.org ni cuma satu platform untuk menyenangkan seseorang untuk manage website saja apabila website sudah siap. Ia tidak berkaitan dengan design, kualiti atau apa-apa pun.

Saya harap sampai sini sudah jelas.

Servis Buat Website Harga Murah Design Boleh Pilih

servis buat website

Sekarang ni korang dah tahu pengalaman saya dalam servis buat website, software apa yang saya gunakan dan juga kelebihan yang ada jika kita buat web guna platform WordPress.

Jadi, jika korang berhajat untuk membina sebuah website atau blog, boleh la cuba hubungi saya dan kita bincang website apa yang korang nak buat.

Sebab tak semua website saya akan terima.

Pernah ada seseorang yang request saya untuk custom made dan sistem yang terlalu advance.

Jadi, saya takkan terima website jenis macam ni sebab saya tak fokus pada website custom made dan juga sistem yang advance.

Sistem dan design bergantung pada theme website tu nanti.

Ramai yang tidak faham bila mereka minta custom made design web atau sistem, harganya bukan murah lagi dah. Mungkin dalam lingkungan RM5000-RM10,000.

Sebab tu kalau korang tengok di laman Servis Bina Website saya punya, harga pakej dalam lingkungan harga mampu milik.

Kelebihan Bina Web Dengan SM Creative Studio

SM Creative Studio ni adalah nama khusus bagi bisnes servis buat website saya. Mungkin korang nak tahu apa kelebihan jika korang tempah website dengan SM Creative Studio.

Di bawah ni saya senaraikan apakah kelebihan yang bakal korang dapat berbanding dengan web designer lain.

  1. Tutorial asas mengendalikan website akan disediakan lepas website disiapkan. Jika tutorial yang dicari tidak ada, boleh request untuk saya siapkan tutorial tersebut secara percuma.
  2. Harga mampu milik untuk seorang peniaga kecil.
  3. Kualiti dan design website adalah yang terbaik dari Divi Theme dan juga ThemeForest.
  4. Boleh pilih design website sendiri yang mana berkenan.
  5. Semua website yang didesign pada masa kini semuanya mesra smartphone supaya orang lain senang nak view website.
  6. Sistem akan diupdate secara percuma selamanya (terma dan syarat).

Tips Memilih Web Designer

Di sini saya nak kongsikan sedikit tips kepada korang macam mana nak pilih atau mengupah seseorang untuk buatkan website sebab sebelum ni saya banyak terima aduan daripada client saya mereka nak buat website setelah ada yang tinggalkan website belum siap tanpa berita dan sebagainya.

Jadi di sini, korang perlu ikuti tips ini supaya korang tidak rugi bila upah seseorang untuk buatkan website.

  1. Pastikan web designer tersebut mempunyai website sendiri mengenai bisnesnya sendiri.
  2. Pastikan info seperti maklumat hubungi, info bisnesnya adalah tepat.
  3. Sentiasa paparkan muka semasa berkomunikasi. Namun korang perlu hormat ada yang jenis suka Whatsapp sahaja dan ada juga yang suka Whatsapp atau jumpa depan-depan. Jika yang jenis suka Whatsapp pastikan dia menunjukkan wajah yang sebenar.
  4. Pantas reply jika korang bertanyakan soalan.
  5. Sediakan support selepas website di siapkan.

Di sini saya bukan nak promote diri saya sendiri semata-mata, tapi jika wujud web designer seperti ini, korang upahlah web designer tersebut untuk buatkan website korang.

Penutup

Jadi, itu saja yang saya nak kongsikan pada korang mengenai hal website. Jika korang rasa saya ni layak untuk buat web perniagaan atau blog untuk korang, boleh la hubungi saya samaada melalui Whatsapp atau borang hubungi.

Soalan Lazim

Apakah platform Faiz gunakan untuk buat website?

Platform yang saya akan gunakan untuk buat website client adalah WordPress sebab banyak kelebihan yang client akan dapat jika menggunakan platform WordPress.

Adakah Faiz terima sistem custom made website?

Buat masa sekarang saya tidak menerima custom made sistem website sebab custom made website harganya sangat tinggi dan mengambil masa yang lama untuk siapkan. Saya cuma terima custom made design web saja. Nak tahu dengan lebih lanjut boleh hubungi saya.

Adakah ada bayaran bulanan atau tahunan?

Jika korang tengok harga pakej yang saya tawarkan, ia termasuk dengan upah, domain dan server. Untuk upah, hanya sekali sahaja perlu bayar manakala domain dan server ada fee tahunan yang perlu korang bayar untuk teruskan web tersebut.

Apa terjadi jika tidak bayar fee tahunan domain dan server?

Website korang akan dihapuskan data oleh pihak server dan domain yang korang beli mungkin akan dirampas oleh orang lain. Alangkah ruginya jika nama domain korang tersebut nama domain syarikat tapi di ambil oleh orang lain. Perlu renew setiap tahun sebelum tamat tempoh.

Adakah Faiz bantu support selepas jualan?

Ya, saya akan bantu support selepas jualan secara percuma jika ada masalah sistem website sahaja. Jika masalah berpunca dari kecuaian pihak tuan/puan sendiri, sedikit kos akan dikenakan.

Macam mana nak pilih web designer?

Memilih web designer untuk buatkan website anda adalah bahagian pertama yang perlu korang titik beratkan sebab jika tersalah pilih web designer, deposit korang akan burn dan website tidak dapat.

Pertama sekali apa yang korang perlu pastikan adalah mereka perlu mempunyai website rasmi untuk buat website. Rata-rata web designer sekarang tidak mempunyai web sendiri tapi menawarkan khidmat servis website.

Jika mereka tidak mempunyai web sendiri, elakkan daripada membuat tempahan website dari mereka takut ada masalah dikemudian hari.

Boring ke tu? Jom kita sembang-sembang di Forum BlogFaiz. Banyak benda boleh borak. Ilmu pun dapat! Yang penting korang happy!

Penafian: Mungkin ada segelintir gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adalah bukan hak kepunyaan sendiri. Namun, saya akan berikan kredit kepada yang berhak. Jika masih timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini. Semua artikel yang diterbitkan di sini adalah berdasarkan pengalaman dan juga kemahiran saya sendiri.

Jangan lupa untuk Follow saya di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitter. Saya juga akan follow anda.

Leave a Comment

Scroll to Top